De herrijzenis van de horeca

19 november 2020 09:00

De herrijzenis van de horeca

Koken is plannen. Een chef-kok werkt vooruit en bezit ogen aan alle kanten van zijn lichaam, want hij heeft letterlijk en figuurlijk voortdurend diverse potjes op het vuur staan. Maar koken is ook improviseren. Op een avond is het drukker dan normaal, op een ochtend wordt er telefonisch gereserveerd voor een heel gezelschap. Wie in de horeca werkt kweekt duizend poten, dat hoort bij het vak, maar moet ook á la minute over de juiste horeca apparatuur kunnen beschikken. En dat is het vak van een ander, namelijk dat van de horecavakhandel.  Maar bij welke vakhandel kunt u snel de benodigde keuken apparatuur kopen? Wie kan snel repareren en dat voor een betaalbare prijs?

2020 is voor iedereen het jaar van de pandemie, maar voor de horeca ook nog eens dat van de financiële pest en cholera. Weinig sectoren zijn zó genadeloos getroffen door de combinatie van lockdowns en beperkende maatregelen als die van eten, drinken en overnachten. Maar de horeca heeft ook kenmerken van de Fenix, de mythische vuurvogel die telkens uit zijn eigen as weet te herrijzen. We mogen er gerust van uit gaan dat het eerste wat veel consumenten zullen doen na het krijgen van hun vaccinspuit een bezoek is aan café of restaurant. Nabijheid en gezelligheid zijn oermenselijke behoeften. Het aanstaande einde van de pandemie zal veel mensen hun laatste diepvriesmaaltijd doen weggooien en de recente onlinebestelling annuleren. Ook bedrijven zijn het online vergaderen inmiddels spuugzat. Met stijve nekken van het gebukt zitten en met rode oren van de koptelefoons nemen de zakenlieden opgelucht plaats aan de bar. Toeristen steken weer ongegeneerd de grens over, dagjesmensen kruipen uit hun doorgezakte bankstellen. Het is niet de vraag óf er een horecarevival komt maar wanneer.

Weer business as usual

Stel dat de drukte aanhoudt, dat het meer wordt dan een tijdelijke aanloop. Eerlijk gezegd is dat veel realistischer dan aannemen dat we ineens weer met zijn allen naar de winkel stappen en het online shoppen opgeven. Je kunt nu eenmaal niet virtueel een biertje drinken of overnachten in cyberspace. Horecazaken, met hun terrassen, drankreclames en geroezemoes, zullen het beeld van straten en plein tot in lengte van jaren blijven bepalen, om precies dezelfde reden dat de winkelstraten nog steeds zoveel kapperszaken bevatten: je kunt je niet online laten knippen of permanenten. Oh zeker, de consument en de ondernemer hebben de voordelen van online leren, werken, vergaderen en bestellen definitief ontdekt, maar het enige gevolg voor u als horecaondernemer zal zijn dat u nog minder cash in de zaak zult hebben en nog makkelijker online een tafeltje moet kunnen laten boeken. Voor de rest wordt het toch vooral business as usual. Lekker drankjes, verrassende gerechten en een vriendelijke bediening. Daar blijft het om draaien.

Sneller en goedkoper

Maar je zaak moet wel zijn uitgerust voor zo’n toeloop. Wat is er in het voorbije jaar gesneuveld en niet vervangen? Ga dat eens inventariseren. En inventariseer dan in één moeite door de beschikbare financiële reserves. De cashflow vanuit de normale bedrijfsvoering zal dit jaar zijn geslonken, misschien wel van de afmetingen van een doorgeschoten Massai tot die van een nooit volgroeide pygmee, dus dat zal hoe dan ook tot gefronste wenkbrauwen leiden. Er zijn echter ook de steunmaatregelen vanuit de overheid en een deel van die gelden kan wellicht gebruikt worden voor het kopen van keukenapparatuur, nieuw of vervangend. Vervolgens stelt zich de vraag: waar? Bij de leverancier van oudsher? Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen. Van eens rondkijken naar wat er nog meer te koop is,  en goedkoper, is nog geen horecaondernemer slechter geworden. Want tijdens deze pandemie hebben sommige groothandels natuurlijk óók niet stilgezeten. Ook voor hen was dat een ideale tijd de mogelijkheden die de internettechniek biedt nog meer uit te buiten, de relaties met fabrikanten te herzien (in een voor de handel gunstige zin) en al die voordelen door te spelen aan bestaande en nieuwe klanten.

Elke dag terechtkunnen

Horecarama in Rotterdam is zo’n leverancier. De pluspunten van offline en online worden er handig met elkaar verweven, via een grote showroom van 800 meter én een overzichtelijke webshop. Wie als klant snel iets nodig heeft kan er elke dag terecht, wie een reparatie of onderhoud heeft kan een beroep doen op de technische dienst met eigen monteurs, wie alleen maar een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding zoekt en geen haast heeft zit er ook op rozen.

Een pandemie moet je uitzitten maar in de tussentijd kun je je zaak voorbereiden op de betere tijden daarna. Dan is het feit dat een leverancier hetzelfde doet meer dan welkom. Tenslotte kun je in die betere tijden nog zoveel gasten laten aanschuiven en de kaart in de handen duwen, als je in de keuken moet constateren dat je het nodige gereedschap ontbeert om ze alles te serveren wat ze vragen, had je ze net zo goed hun jas kunnen laten aanhouden.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.