Gepubliceerd op 31 maart 2021

Waardevol Winkelen voor smaakmakers in het winkelgebied

De ontwikkeling van het motto ‘wees loyaal, shop lokaal’ heeft tijdens de coronacrisis kansen gecreëerd voor lokale centrumgebieden. Het is belangrijk om dit momentum vast te houden en te zorgen dat deze gebieden ook na de coronacrisis aantrekkelijk, onderscheidend en relevant zijn voor consumenten. Hiervoor is het herstelplan Waardevol Winkelen ontwikkeld door Marketingbureau Many Tastes.

Lokale ondernemers laten onvoldoende hun toegevoegde waarde zien naar de consument. Veel ondernemers zijn eerder een magazijn met een kassa, een doorgeefluik, in plaats van dat zij het leven van de consument, leuker, aangenamer, verrijken of makkelijker maken. Ook is het voor lokale ondernemers lastig om hun product of ambacht commercieel in de markt te zetten. Belangrijke vragen die lokale retailers in deze tijd moeten beantwoorden zijn:
– Wat is de toegevoegde waarde van een kledingwinkel, slager, opticien of slijterij vandaag de dag eigenlijk?
– Waarom moet de consument lokaal winkelen in plaats van online?
– Hoe onderscheid je je van de concurrent?
– Hoe werk je samen met collega retailers in jouw winkelgebied met als doel meer omzet?

Wat kan helpen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken en de leefbaarheid te vergroten?
Het gebied heeft winkels nodig die aantrekkelijk zijn en zich onderscheiden van anderen. Een goede positionering en profilering van een winkel zorgt voor meer traffic en dus meer conversie. Door dit samen aan te gaan in een winkelgebied zal dit de samenwerking vergroten wat weer zorgt voor een sterker winkelgebied.

Wie gaan we helpen met het project Waardevol Winkelen?
Fanatieke en enthousiaste winkeliersverenigingen, BIZ. We mobiliseren energie. We richten ons op de smaakmakers, de enthousiaste en gemotiveerde ondernemers van het gebied. Dit omdat zij eerder geneigd zijn het goede voorbeeld te geven en daarom zijn gemeentes en vastgoedeigenaren bereid om in dit project te investeren.

De bottom-up aanpak in plaats van top-down.
Primair de ondernemer helpen. Dit is een aanpak die wordt geprezen door vastgoedeigenaren en gemeentes. Beide hebben er baat bij dat de ondernemer een goede omzet blijft draaien. Daarom werken we van bottom-up i.p.v. top-down. De top? Is de totale identiteit van het winkelgebied. De bottom, de ondernemers. Uiteraard is de positionering en marketingstrategie de verantwoordelijkheid van de lokale ondernemer zelf maar vaak is het lastig voor een ondernemer om een andere positionering te kiezen om zo onderscheidend te blijven in een winkelgebied. Differentiatie in een winkelgebied is nodig om zo leegstand tegen te gaan. Differentiatie op het gebied van product maar ook op het gebied van dienstverlening. Wat een grote retailer vaak niet kan, kan een lokale ondernemer wel, dat moet terugkomen in de marketing en communicatie.

Start nu met Waardevol Winkelen
Wil jij jouw winkelgebied nieuw leven inblazen? Marketingbureau Many Tastes hebben het herstelplan voor jullie klaar staan. Alle oplossingen in één box. Voor ondernemers en door ondernemers samengesteld. Zo maken we winkelen weer waardevol.
1. Openingsfeestje: Alle ondernemers krijgen een op maat gemaakte ludieke openingsposter.
2. Persoonlijke ondersteuning: We gaan een marketingplan samenstellen per ondernemer.
3. Samenwerkingen starten: Om meer omzet te generen creëren we samenwerkingen tussen ondernemers.
4. Actie! We hebben een overkoepelende (koop en maak kans op) actie klaar staan voor het hele winkelgebied.
5. Identiteit winkelgebied: Last but not least werken we aan een onderscheidende identiteit van het totale winkelgebied om zo het ‘koop lokaal’ fenomeen te waarborgen.

Onze partners