Gepubliceerd op 2 januari 2020

Hoe maak je een goede indruk op klanten?

Waarschijnlijk krijg je als bedrijf meermaals per week klanten of potentiële klanten over de vloer. Omdat je natuurlijk wel wil dat ze je product of dienst (blijven) afnemen, is het belangrijk om een vlekkeloze indruk achter te laten. Het is nou eenmaal een gegeven dat we liever zaken doen met mensen met wie we een goede band hebben. Die band hoeft niet altijd jarenlang zorgvuldig zijn opgebouwd. Na een minuut kun je al een band met iemand hebben, maar daarvoor is de eerste indruk cruciaal. In dit artikel leggen we je uit hoe je een goede eerste indruk maakt!

1. Zie er verzorgd uit

Eigenlijk zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. Toch kom je nog regelmatig mensen tegen van wie het lijkt alsof ze vijf minuten ervoor uit bed zijn gerold. Bij belangrijke afspraken is dat natuurlijk funest. Waarom zou je zaken willen doen met iemand die niet eens voor zichzelf kan zorgen? Het geeft weinig vertrouwen in een goede afloop van de zakelijke overeenkomst. Sta voor een belangrijke meeting dus even nét wat eerder op om ervoor te zorgen dat je er tiptop uitziet.

2. Wees zelfverzekerd

Als je zelf geen vertrouwen hebt in je dienst of product, waarom zou de persoon aan de andere tafel dat dan wel moeten hebben? Een zelfverzekerd iemand komt beter over op zijn of haar gesprekspartner. Zorg er daarom voor dat je weet wat je wil zeggen en ben ook overtuigd van jezelf! Oefen waar nodig van te voren om niet te veel te haperen of ‘eh’ te zeggen. Ook veelvuldig oogcontact draagt hier het nodige aan bij.

3. Luister goed

Goed luisteren naar wat de ander te vertellen heeft is de beste tip die we kunnen geven. Niet alleen geef je hiermee een geïnteresseerd signaal af naar je klant, het maakt de conversatie ook natuurlijker en soepeler. Probeer actief naar hun problemen en zorgen te luisteren en niet zomaar dingen aan te nemen. Heb je twijfels? Vraag het gewoon!

4. Verras je klanten!

Klanten houden ervan verrast te worden. Je hoeft natuurlijk geen surpriseparty te geven of uit een taart te springen, maar serieuzere verrassingen zijn aan te raden. Heb je een belangrijke vergadering? Doe dan eens wat extra een regel een gave vergaderlocatie! Je kunt in iedere grote stad wel een vergaderruimte huren. Probeer ook weer niet té groots uit te pakken. Je wil je namelijk niet uitsloven, maar de klant zich speciaal laten voelen.

5. Ben positief en beleefd

Positiviteit werkt aanstekelijk. Probeer dit daarom zoveel mogelijk uit te stralen. Je wil immers dat de persoon tegenover je met je in zee gaat. Dat gaat makkelijker wanneer je een positief gesprek voert. Blijf ook altijd beleefd. Vergeet je gesprekpartner niet te bedanken voor zijn aandacht, hulp of het feit dat hij bij jullie op bezoek is. Beleefdheid is een blijk van waardering. Wanneer je klant of lead zich gewaardeerd voelt is de kans groter dat hij meegaat in je plannen.

Er zijn nog veel meer trucs die bijdragen aan een goede eerste indruk. Het belangrijkste gegeven is eigenlijk dat je steeds beter wordt in het achterlaten van goede indrukken, vooral als je regelmatig vergadert of klantmeetings hebt. Ging een kennismaking niet helemaal zoals gewenst? Probeer dan te reflecteren op wat er mis ging. Daar kun je de volgende keer meer rekening mee houden. Zo krijg je het op den duur vanzelf onder de knie!

Onze partners