Gepubliceerd op 6 april 2020

Bedrijfsfraude tijdens coronacrisis

Het zijn tijdens de huidige coronacrisis niet alleen hoogtijdagen voor cybercriminelen en hackers, maar ook voor andere kwaadwillenden. Op fraude gebied worden we op dit moment geconfronteerd met een aantal tendensen die wij duidelijk kunnen linken aan de coronacrisis. We zetten ze graag voor u op een rijtje.

Diefstallen

Als gevolg van de coronamaatregelen staan de meeste kantoorpanden (grotendeels) leeg. En in bedrijven waar fysieke aanwezigheid verplicht is, wordt gewerkt met aangepaste roosters en maatregelen om de gepaste afstand te kunnen houden van elkaar. Dat betekent dat andere in- en uitgangen worden gebruikt en looproutes zijn aangepast. Ook veel alarmsystemen zijn nog niet aangepast aan de huidige situatie. Als gevolg daarvan zien wij het aantal meldingen van (grote) diefstallen de laatste weken toenemen. Vanuit Hoffmann adviseren wij u nu om de huidige risico’s op diefstal in kaart te brengen en uw beheersmaatregelen hier zo snel mogelijk op aan te passen. Lees meer over riskmanagement in tijden van een (corona)crisis.

Financiële fraude & factuurfraude

Wij zien dat binnen veel grote bedrijven en instellingen de financiële afdelingen op dit moment meer tijd en gelegenheid hebben om financiële controles en audits uit te voeren. Daarbij is een aantal behoorlijke (factuur)fraudes aan het licht gekomen. Is uw financiële afdeling op dit moment ook minder druk? Vraag hen dan ook de vrijgekomen tijd te gebruiken om extra te controle uit te voeren. Dit werk zou prima op afstand uitgevoerd moeten kunnen worden.

Verzuimfraude

Helaas neemt ook in deze tijd het aantal verzuimfraudes toe: medewerkers die zich afmelden vanwege (lichte) klachten of aangeven dat zij niet kunnen komen omdat ze voor hun schoolgaande kinderen moeten zorgen, terwijl zij in werkelijkheid voor zichzelf of de concurrent aan het werk zijn. Wij hebben inmiddels een aantal onderzoeken uitgevoerd n.a.v. concrete meldingen van collega’s en helaas hebben wij moeten vaststellen dat er inderdaad misbruik wordt gemaakt van de situatie.

Weinig prioriteit

Veel bedrijven zitten nog steeds in de overlevingsmodus en geven van daaruit prioriteit aan het gezond houden van de medewerkers én de onderneming. Daarmee krijgen signalen over (vermeende) fraude minder prioriteit. Dat is echter niet zonder risico’s. De kans is namelijk aanwezig dat:

  • Sommige van uw medewerkers extra onrustig zijn vanwege de situatie en hierdoor de natuurlijke neiging krijgen om vooral eerst voor zichzelf en hun toekomst te zorgen. Waardoor een ogenschijnlijk kleine fraude groter kan worden; Het begint vaak klein maar zonder ingrijpen kan het snel escaleren.
  • Op het moment dat deze bedrijven wel aan nader onderzoek toekomen, veel aanwijzingen, informatie en bewijs verloren is gegaan. Zo worden de meeste loggegevens of camerabeelden bijvoorbeeld maar een beperkte periode bewaard.
  • Deze bedrijven arbeidsrechtelijk minder sterk staan op het moment dat zij pas na de crisis onderzoek gaan doen en maatregelen willen nemen, terwijl de vermoedens nu al aanwezig waren.

Geldt het voorgaande ook voor u? En vermoedt u dat uw bedrijf het slachtoffer is geworden van fraude en/of diefstal? Weet dan dat Hoffmann er is om u te ontzorgen. Wij kunnen u snel adviseren over en helpen met de maatregelen die u op dit moment al kunt nemen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek op afstand. Tijdens dit telefoon- of videogesprek maken we kennis en kunt u uw vermoedens aan ons voorleggen. Wij kunnen u vertellen wat u het beste met die vermoedens kunt doen.

Onze partners