Zeg me welke thee je schenkt en ik vertel je wie je bent

20 september 2017 11:40

Zeg me welke thee je schenkt en ik vertel je wie je bent

Wat je als persoon eet en drinkt, zegt steeds meer over wie je bent. Wat je als ondernemer serveert, zegt daarom ook steeds meer over waar je bedrijf voor staat. Hoe je naar je klanten, medewerkers en gasten kijkt en wat je belangrijk vindt. Dat biedt veel kansen om je te onderscheiden. Met de thee die je schenkt bijvoorbeeld, kun je in geuren, kleuren en smaken vrijwel elk verhaal vertellen dat je wil. Hoe je dat doet? Dilmah doet het graag uit de doeken.

Net als voor wijn geldt ook voor thee: hoe meer je ervan weet, hoe beter en nauwkeuriger je verhaal. Voordat je gaat bepalen welke thee het beste bij jouw merk past, daarom eerst wat basiskennis. Waar moet je op letten en wat zijn grofweg de keuzes?

Verse en losse thee

De termen verse thee en losse thee worden vaak door elkaar gebruikt. Maar dat is niet terecht: verse thee hoeft geen losse thee te zijn, en losse thee is lang niet altijd vers. Veel thee heeft al een heel leven achter de rug voor die bij de distributeur aankomt. Thee, los en in zakjes, is pas echt vers als die direct na de pluk in het land van oorsprong is verpakt. Dilmah plukt, verpakt en levert daarom pas ná de uitvraag van haar distributeurs.

Pure theedilmah thee

Je hoort fervente theedrinkers weleens zeggen dat we alleen pure thee zouden moeten drinken. Dan hebben ze het over de originele theeblaadjes van de struik van herkomst. Maar, over smaak valt niet te twisten en de werkelijkheid is dat thee met een smaakje van kruiden, specerijen of fruit razend populair is.

We kennen allemaal de thee waaraan een enorme hoeveelheid niet-natuurlijke aroma en een bak suiker is toegevoegd. Die geven smaakjesthee niet de beste reputatie. Maar het kan ook anders. Zo gebruikt Dilmah voor deze variant een mooie kwaliteit Ceylonthee, op smaak gebracht met een vleugje natuurlijk aroma.

Proef de thee!

Belangrijk is, dat je weet wat je klanten, gasten en medewerkers voorschotelt. Proef dus altijd voordat je koopt. En vergelijk. Door verschillende kwaliteiten van één bepaalde theesoort (bijvoorbeeld Earl Grey) naast elkaar te proeven.

Let er ook op dat de thee lucht- en vochtdicht is verpakt. Zodra de verpakking geopend is, neemt de kwaliteit af en kan de thee geuren en smaken van de omgeving overnemen. Koop je theezakjes, kies dan altijd voor individueel verpakte zakjes.

Het belang van goed water!

Ook het water dat je gebruikt, heeft invloed op de kwaliteit. Als je de allerbeste thee wil schenken, heb je daar ook het allerbeste water voor nodig: zacht, zuiver en mineraalarm. Hiermee haal je alle smaak uit de thee, zonder ongewenste bijsmaken toe te voegen.

En als laatste: zwarte thee en groene thee verdienen, naast mooi zacht water, ook ieder hun eigen temperatuur. Voor zwarte thee gebruik je water van 100°C en voor groene thee 80°C. Bij deze temperaturen ontwikkelen de theeblaadjes en dus kleur en smaak zich optimaal. En dan heeft elke theesoort ook een eigen extractietijd, oftewel de tijd dat thee en water met elkaar in contact zijn. Meestal staat deze op de verpakking of vraag het anders aan je leverancier

Voor wie en waarom schedilmah theenk je thee?

Nu je hopelijk wat meer zicht hebt op wat er zoal te krijgen is en waar je rekening mee kan houden, kun je kijken welke thee het beste bij jouw merk en bedrijf past. Voor de keuze is allereerst belangrijk wie jouw thee gaat drinken. Zijn dat je medewerkers, je klanten of gasten? En als je thee voor verschillende doelgroepen schenkt, wil je dan onderscheid aanbrengen of iedereen dezelfde thee serveren?

Als de doelgroep duidelijk is, definieer je het doel van de thee. Wat wil je bereiken? Dit kan per doelgroep en situatie verschillen. Een goed theemerk heeft vaak een serie assortimenten, van basic tot luxe, zodat je ook hiermee onderscheid en nuance kunt aanbrengen.

Denk tenslotte ook na over hoe je de thee serveert. Geef je iemand een eigen theepotje, een mok of een kopje? Hoe bied je de suiker, honing en eventuele melk aan? Krijgt iemand een koekje of niet? Deze keuzes zeggen allemaal meer dan duizend woorden. Maar één regel gaat voor alles en iedereen op: wat je ook kiest, zorg er altijd voor dat je kwaliteitsthee schenkt.

Voor klanten

Of je nu een klant ontvangt voor een persoonlijk gesprek of thee aanbiedt om hem langer in je zaak te houden, met de thee vertel je hoe naar jezelf en naar je klanten kijkt. Je wil dat deze boodschap overeenkomt met de waarden en identiteit van je bedrijf. Zo zal een exclusief bedrijf een luxere thee schenken dan een bedrijf dat eenvoud en degelijkheid wil uitstralen.

De thee die je schenkt tijdens een gesprekspauze heeft een iets andere functie. Deze kun je goed gebruiken om rust te creëren en hier kun je dus ook meer tijd voor nemen. Het zetten van een kop losse thee kan net dat beetje ontspanning geven, dat ervoor zorgt dat het gesprek daarna soepel verloopt.

Voor gasten

Wees realistisch over je mogelijkheden. Hoeveel tijd en welke middelen heb je tot je beschikking? Heb je een bedrijfsrestaurant of koffiebar met eigen personeel, dan kun je uitpakken in je presentatie met bijvoorbeeld losse thee. Als de thee snel even tussendoor geserveerd moet worden, zijn zakjes handiger.

Kies je ervoor om de thee te zetten en kant en klaar te serveren, laat dan duidelijk zien dat de thee vers gezet is. Een klein theepotje doet het altijd goed. Mocht je thee uit een thermoskan schenken, zorg dan dat die thermoskan alléén gebruikt wordt voor thee. Koffiegeur krijg je er erg moeilijk uit en beïnvloedt de smaak.

Voor medewerkers

Medewerkers hoeven vaak niet te betalen voor de thee die ze op hun werk drinken. Laat dat geen reden zijn om hen willekeurige thee voor te schotelen. Je verwacht van je medewerkers dat ze jou het beste van zichzelf geven, dan mogen ze ook bij jou op kwaliteit rekenen.

De thee die je medewerkers drinken hoeft niet dezelfde te zijn als die je voor je klanten schenkt. Zolang de kwaliteit goed is, kan het assortiment prima verschillen.

Thee is meer dan water met een smaakje. Zoveel is hopelijk duidelijk. Als je erover nadenkt, je goed laat voorlichten en bewuste keuzes maakt, is het een zeer effectief marketingmiddel. Waarmee je klanten, gasten en medewerkers op een subtiele manier laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Ook weten hoe je koffie en thee kan gebruiken om de beleving van klanten en medewerkers te vergroten? Mail Another Cookie: info@anothercookie.com.

Dit artikel is mede tot stand gekomen door Janneke Heitlager, theespecialist van Dilmah

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.