Wat is een ondernemingsplan en waar heb je dit voor nodig?

5 oktober 2018 16:04

Wat is een ondernemingsplan en waar heb je dit voor nodig?

Een ondernemingsplan. Ook wel een bedrijfs- of business plan genoemd. Een bedrijf kan pas succesvol worden als een duidelijk en gestructureerd ondernemingsplan de basis is. Hierin staat gedetailleerd beschreven hoe een startende ondernemer zijn onderneming wil opzetten. Maar ook voor het maken van een doorstart of voor het doen van een nieuwe investering, is een business plan geschikt. In dit artikel gaan we dieper in op het begrip ‘ondernemingsplan’ en geven wij antwoord op de vraag waarvoor je dit nodig hebt. We eindigen het artikel met een voorbeeld van een ondernemingsplan in de horeca.

Ondernemingsplan = financiering

Een ondernemingsplan is een manier om de benodigde financiering mee te verkrijgen. Door potentiële investeerders een business plan met daarin de belangrijkste kernpunten te overhandigen, hebben zij een beter totaal overzicht van een bedrijf. Verder zorgen de opgenomen doelen gekoppeld aan de behaalde resultaten ten opzichte van die doelen ervoor dat de boodschap helder is: als bedrijfseigenaar begrijp jij jouw bedrijf en kun jij de resultaten leveren die jij hebt beloofd. Dit zal gewaardeerd worden en helpen om goede werknemers aan te trekken en om investeerders te vinden. Afhankelijk van de omvang van een onderneming dient er namelijk budget vrij gemaakt te worden voor diverse soorten kosten naar aanleiding van de inzet van verschillende soorten marketingmiddelen. Je kunt hierbij denken aan notariskosten, kosten voor (het laten maken van) een website, kosten voor de bestickering van een bedrijfsauto en kosten voor advertenties. Een goed ondernemingsplan kan dus bijdragen aan het verkrijgen van de financiering hiervoor.

Ondernemingsplan = hulpmiddel

Een ondernemingsplan is een hulpmiddel in meerdere opzichten. Zo kan de start van een bedrijf staan of vallen met de benodigde financiering. Toch is een business plan meer dan slechts een manier om de benodigde financiering mee te verkrijgen. Het is een hulpmiddel waarmee je kunt begrijpen hoe een bedrijf in elkaar steekt. In een ondernemingsplan kunnen namelijk verschillende hoofdstukken worden opgenomen die je beter leren begrijpen hoe een onderneming gaat functioneren. Zodra dit op papier staat, is er beter inzicht in wat wellicht nog ondersteuning kan gebruiken, waar de risico’s liggen en waar dus – as we speak – voorzorgsmaatregelen voor getroffen kunnen worden. Een business plan is ook te gebruiken om de vooruitgang mee te bewaken en om te monitoren of de juiste koers nog wordt gevolgd. Met andere woorden: een ondernemingsplan is een routekaart naar de toekomst van een bedrijf. Daarnaast is het een hulpmiddel waarmee gecommuniceerd kan worden naar medewerkers en eventuele investeerders of andere stakeholders.

Voorbeeld van een ondernemingsplan in de horeca

Hoe ziet zo’n ondernemingsplan er dan uit? Om daar wat beter inzicht in te krijgen, beschrijven wij hier een ondernemingsplan horeca, waarbij met horeca wordt bedoeld een hotel, een restaurant of een café. Een van de eerste eisen voor een business plan in de horecabranche is: zorg ervoor dat de laatste trends – en hoe je daar als horecaondernemer op inspeelt – zijn opgenomen. Ter voorbeeld:

  • Een van de laatste trends aangaande de hotellerie is dat 55% van de mensen tegenwoordig via een boekingssite boekt. Wat wordt als ondernemer jouw strategie op dit gebied?
  • Voor wat betreft restaurants geldt dat er onder consumenten een toenemende aandacht is voor gezonde en duurzame voeding. Een bank, investeerder of een andere financiële instantie zal benieuwd zijn hoe jij daar als ondernemer op gaat inspelen.
  • Als het meer gaat om horeca in het algemeen hechten veel klanten waarde aan beleving. Hoe zorg je er als ondernemer van een café voor dat de klant dit ook daadwerkelijk ervaart?

Behalve dat het van belang is dat er zorgvuldig gekeken wordt naar de laatste trends, moet er ook rekening worden gehouden met een aantal andere (meer algemene) vragen. Voorbeelden van dit soort vragen zijn: heb je ervaring in de horecabranche, welke voordelen heeft jouw locatie en hoe ga je deze benutten? Een helder business plan geeft antwoord op dit soort specifieke aandachtspunten. Met zo’n ondernemingsplan in de horeca heb je een goed begin van een nieuw horeca bedrijf in handen. Of een sterk hulpmiddel voor het maken van een doorstart of voor het doen van een nieuwe investering… Het is maar net welke doelen jij in je ondernemingsplan hebt opgesteld.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.