Gepubliceerd op 16 augustus 2019

Voor horeca, door horeca

Advies op eigen maat

Weinig ondernemers zijn zó gepassioneerd als die in de horeca, maar weinig ondernemers staan ook voor zoveel uitdagingen tegelijk. Daardoor sluiten relatief veel zaken vroegtijdig de deuren of komen gevestigde bedrijven er niet toe een volgende stap te zetten. Onnodig. Daarom heeft de sector grote behoefte aan advies op maat, van professionals die zélf doorgewinterde vakmensen en ondernemers zijn.

Dat advies wordt landelijk geleverd door Dorstlessers. Peter Tuinhof is de jongste aanwinst voor de noordelijke provincies.

Tekst: Jeroen Kuypers

Werken in de horeca betekent gasten een fijne, liefst onvergetelijke avond bezorgen, je beste kunsten vertonen als kok, barman of serveerster. Maar er is ook een minder vrolijke kant aan dit mooie vak. “Voor velen staan de verdiensten onder druk  . Je maakt lange dagen, vaak op onchristelijke uren en de administratie moet er dan nog even ‘bij’ worden, gedaan. Dat gebeurt meestal met een goedkoop boekhoudpakketje op maandag, de enige vrije dag. Geen wonder dat het dan vaak na een jaar mis gaat.”

Allround ervaring

Aan het woord is Peter Tuinhof, een 54-jarige horeca-man pur sang die de sector vanuit de hele keten heeft leren kennen. Hij was onder meer werkzaam voor Heineken, voor Hanos, voor een bedrijf in partykeukens, en heeft nu al vier jaar zijn eigen pizzeria, De Burgemeester van Napels   in Leeuwarden. “ Ik heb ervaring met alle met alle aspecten van de horeca. Ik weet hoe een brouwerij met cafébazen samenwerkt , hoe een restaurant moet inkopen, maar ik weet ook hoe je een eigen zaak begint en tot een succes maakt. Vanwege mijn CV, en vanuit de behoefte om meer met mijn opgedane ervaring en kennis te doen , ben ik door Dorstlessers benaderd om mijn kennis te delen met andere horecaondernemers. Ik ga graag aan tafel met startende ondernemers maar ook met collega’s die na die eerste fase voor een volgende stap staan: open ik er een tweede zaak bij of is één locatie meer dan voldoende uitdaging  concentreer ik me daarin op de continuïteit

Paraplufunctie

Degelijk advies, gestoeld op kennis én persoonlijke ervaring, kan helpen om net die ene beslissing te nemen die een hoop geld scheelt, dan wel toch die stap te zetten waarvoor de ondernemer onnodig terugschrok. De lijn tussen slagen en falen is meestal maar dun in de horeca en van de ondernemer wordt al zoveel geëist op het gebied van vakmatige expertise, zoals leveranciersovereenkomsten en huurcontracten,  dat de zuivere ondernemersvaardigheden er wel eens onder leiden. “Bovendien vervul ik als adviseur een soort paraplufunctie. Achter mij staat het hele netwerk van Dorstlessers. Daaronder valt bijvoorbeeld een financieel en administratief advies kantoor maar ook een bedrijf dat data kan ontsluiten tot toegankelijke en overzichtelijke dashboards voor een juiste sturing van het horecabedrijf in al zijn facetten. Via mij kan de ondernemer er voor kiezen beroep te doen op een heel scala van diensten die ook weer specifiek aan de  horeca gelinkt zijn. “

Inspelen op trends

Dorstlessers is ook uitstekend op de hoogte van de trends die van belang zijn voor de horecasector. “Wat op dit moment bijvoorbeeld speelt is het tekort aan personeel,” zegt Peter Tuinhof. “Dat begon in Amsterdam, maar inmiddels wordt dit probleem ook steeds nijpender in het noorden. Op de

eilanden is het zelfs al zó groot dat sommige zaken niet langer in staat zijn zeven dagen in de week open te zijn. Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Moet je simpelweg nóg harder zoeken naar die ontbrekende medewerker of moet je in plaats daarvan je organisatie en je processen zodanig inrichten dat je het met één man of vrouw minder af kan? Ook op dat soort vragen kunnen wij als Dorstlessers een antwoord helpen formuleren, en vergeet niet: het juiste antwoord kan het verschil uitmaken tussen doorgaan of sluiten en tussen een magere en een goed belegde boterham.”

Voor meer informatie, ga naar: www.dorstlessers.nl