Online Marketing - Meten is weten

4 maart 2019 14:48

Online Marketing - Meten is weten

Steeds meer ondernemers en bedrijven verdiepen zich in Search Engine Optimization (SEO), het verbeteren van hun website en het gebruik van social media. Veel mensen vergeten echter een hele belangrijke stap: het meten van de conversie bij online marketing. Conversiegegevens geven je veel inzicht in het functioneren van je website en de kwaliteit van online uitingen. Het is dus erg belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

 Wat is conversie?

Heeft jouw bedrijf een website? Dan wil je waarschijnlijk dat mensen hier iets mee doen. Denk hierbij aan het contactformulier invullen, een offerte aanvragen, het downloaden van een whitepaper of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit zijn allemaal voorbeelden van conversie. Er zijn twee soorten conversie: harde en zachte conversie. Harde conversie zorgt voor een stijging van de omzet. Een voorbeeld hiervan is een bestelling in je webshop. Voorbeelden van zachte conversie zijn: een inschrijving voor de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Deze vorm van conversie kan uiteindelijk tot een aankoop leiden, maar dit is niet altijd het geval.

 Conversie meten

Het meten van conversie is belangrijk voor bedrijven. Conversiegegevens kunnen veel inzicht geven in de kwaliteit van je website. Ook zegt het gedrag van websitebezoekers veel over de wensen van potentiële klanten. Je kunt conversiegegevens gebruiken voor het verbeteren van je online marketing strategie. Hierdoor haal je binnen no time nog meer kwalitatieve leads binnen.

Het meten van conversie kan met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics. Social media kanalen als Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram geven zakelijke gebruikers statistieken over hun bereik en engagement. Heb je alle statistieken verzameld? Dan volgt de belangrijkste stap: het analyseren van de data.

 De belangrijkste conversiegegevens

Je hebt alle data verzameld. Hoe begin je met het analyseren? Welke gegevens helpen met het verbeteren van je online marketing strategie en het verhogen van de omzet? Wat zijn belangrijke conversiegegevens en wat kun je hiermee doen?

Voor webshops is het natuurlijk belangrijk dat er producten verkocht worden, maar ook het toevoegen van producten aan een zogenaamde ‘wishlist’ kan een conversiedoel zijn.

Voor websites zijn de meest logische conversiedoelen: contactmomenten (kliks op een telefoonnummer, e-mailadres, chatfunctie of ingevulde contactformulieren). Dit is allemaal relatief eenvoudig te meten als je een fatsoenlijke webbouwer en online marketing partij hebt.

Met Google Tag Manager kun je feitelijk iedere actie die een bezoeker op je website uitvoert meten. Denk hierbij dus ook aan het delen van content via social media, het afspelen van video’s en het downloaden van brochures.

 Waar gaat het budget naartoe?

Als je de conversiedoelen in kaart hebt gebracht en ze kan meten kun je na enige tijd exact zeggen welk kanaal (Google Ads, SEO, Facebook, LinkedIn, je nieuwsbrief, etc..) je het meeste oplevert. Pas dan kun je je online marketing budget effectief inzetten. Zorg dus altijd eerst voor het in kaart brengen en meetbaar maken van conversiedoelen voor je met online marketing aan de slag gaat.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.