Mode en duurzaamheid

3 oktober 2018 08:50

Mode en duurzaamheid

Wist je dat 30% van alle geproduceerde kleding nooit wordt gedragen en wordt vernietigd? In Frankrijk is dit jaar een wet aangenomen die erop toeziet dat niet-verkochte kleding van grote modemerken dat lot bespaard blijft en ten goede komt aan hulporganisaties. Ook een goed idee voor Nederland? We vroegen het Erik Toenhake, directeur en oprichter van duurzaam modemerk DutchSpirit, een van de koplopers in de circulaire economie.

“Het gaat om vele tonnen niet-verkochte kleding die wordt verbrand of ‘gerecycled’ tot nieuwe garens of isolatiemateriaal. Dit ‘recyclen’ klinkt duurzaam, maar we hebben het wel over het vernietigen van nieuwe kleding ter waarde van tientallen miljoenen euro’s per jaar. En waarom? Om te voorkomen dat de kleding voor een lagere prijs wordt verkocht of naar instellingen en mensen gaat die de producten goed kunnen gebruiken. Hoe duurzaam ben je dan bezig? Dus ja, ik hoop van harte dat de nieuwe Franse wetgeving navolging vindt in andere landen, waaronder Nederland.”

Respect

Toenhake pleit ervoor het begrip ‘duurzaamheid’ te vervangen door ‘respect’. “Echt duurzaam zijn is geen windowdressing, maar komt voort uit een intrinsieke motivatie om het anders en beter te doen, met respect voor mens, dier, materialen en milieu.”

Inspirerend voorbeeld

DutchSpirit heeft die keuze acht jaar geleden al gemaakt. Door principieel te kiezen voor betere arbeidsomstandigheden, hoogwaardige materialen en klimaatneutrale productie. “Als koploper in duurzame zakelijke kleding kiezen wij bewust voor maatpakken en niet voor confectie, om overschotten te voorkomen. We maken pakken en colberts een-op-een, tot in detail afgestemd op de smaak en maat van de klant”, aldus Toenhake.

Universele Verklaring van de Rechten van de Mens

Dit jaar bestaat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zeventig jaar. En precies deze verklaring staat afgedrukt op de voering van de pakken en colberts van DutchSpirit. Over deze verklaring heen prijken vier begrippen: dignity, freedom, fair en … respect. Toenhake: “Zo maken we een statement dat we het anders willen, omdat het anders moet.” «

Meer weten over duurzame zakelijke mode? www.dutchspirit.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.