Gepubliceerd op 20 maart 2019

“Makro Nijmegen biedt totaalconcept voor ondernemend Nijmegen en omstreken”

‘Your Succes is our Business’ is de internationale nieuwe merkidentiteit van Makro. Oftewel ‘Succes van ondernemers is onze business’. Vestigingsmanager Remon Wunderink en netwerk coördinator/eventmanager Claudia Teunissen onderschrijven dit volmondig. Ze vertellen er enthousiast over.

Op verschillende manieren geeft Makro invulling aan het totaalconcept dat het ondernemers wil bieden. Want ondernemers vormen de doelgroep van de internationale winkelketen. Het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel is voorwaarde voor het verkrijgen van een pas. Voor de groep horecaondernemers wordt sterk geprofessionaliseerd in totaalconcepten en sinds 2011 ook in bezorging. Als extra oplossing voor horecaondernemers kent Makro de Food Service Delivery. Van uit de Bezorghub in Duiven worden producten rechtstreeks aan de horeca geleverd. Remon Wunderink: “In deze service willen we graag doorgroeien. Dat doen we volgens een internationaal bepaald concept. Dat behelst niet alleen de levering. We willen met ze meedenken over alles wat nodig is om hun business goed te runnen. Het gaat om een totaaloplossing voor onze klanten.”

Maar ook alle overige ondernemers vormt een steeds belangrijker deel van de clientèle. Dat komt door de sterke groei van het aantal zzp’ers in Nederland. Makro Nijmegen staat voor een vestiging met een ondernemersdrive. Elke dag komen er in de regio Nijmegen steeds meer ondernemers bij.

Bij ons kun je Groots inkopen, is er vakkundig advies en zijn er inspirerende producten te vinden. We streven een hoge kwaliteit na in vers. En we willen onze klanten een ultieme winkelbeleving geven.

Netwerkplein

“Voor de kleine ondernemers hebben we het Netwerkplein in het leven geroepen”, zegt Remon Wunderink. “Zzp-ondernemers werken vaak alleen. Maar ze hebben wel degelijk de behoefte om te sparren, om de verbinding te zoeken. Dat kan hier. We hebben een ruimte speciaal voor hen ingericht. Ze kunnen er komen ontbijten, lunchen, werken, netwerken, vergaderen of een workshop volgen.” Ze zijn zeer welkom volgens Claudia Teunissen: “Het eerste kop koffie is gratis. Dat is geen automatenkoffie maar een goede kop, gezet door één van onze Barista’s. Ze kunnen hier gratis komen werken, hoe vaak ze ook komen.” Onlangs was Jong MKB op bezoek. En iedere derde maandag van de maand vindt er een Connect2Inspire-bijeenkomst plaats, waarop ondernemers elkaar kunnen inspireren en samen aan de slag kunnen gaan. “We bieden op deze manier een duidelijke toegevoegde waarde aan de winkelervaring. Er vindt kennisdeling plaats en natuurlijk hopen we dat de ondernemers klant bij ons worden. Op die manier is sprake van een win-win situatie”, vindt Claudia Teunissen.

Presentaties

Op het Netwerkplein worden presentaties gehouden. “Je ziet dat het internet steeds belangrijker wordt. Een groep ondernemers wilde meer rendement uit Instagram halen. Toen we die behoefte signaleerden hebben we er een presentatie over georganiseerd”, geeft Remon Wunderink als voorbeeld. Hij werkt inmiddels bijna 20 jaar bij het bedrijf dat wereldwijd inmiddels 50 jaar bestaat. Als constante ziet hij dat Makro er door de jaren heen steeds voor ondernemers geweest is. Maar er verandert ook veel. Het aantal online aanbieders groeit en daarmee de concurrentie. Makro antwoordt daarop met een totaalconcept voor ondernemers. Ondersteuning via het Netwerkplein is er slechts één aspect van.

Winkelbeleving

Vanouds dragen ook de Makro medewerkers bij aan de professionele ondersteuning van de ondernemende klantenkring en daarmee aan een ultieme winkelervaring. Dat doen ze als vakspecialist. De vakspecialisten hebben allemaal een anderhalf jaar durende scholing achter de rug. Pas na het met goed gevolg afronden van die opleiding mogen ze zich die titel aanmeten. Dan hebben ze de klant echt wat te bieden. Dat mag ook wel, want de wijnspecialist heeft bijvoorbeeld ook een sommelier als klant. En hij wordt gevraagd om samen met horecaondernemers hun wijnkaart in te richten. Van deze kennis profiteren uiteindelijk al onze ondernemers. Ook de ondernemer die niet een horecazaak heeft, maar wel een wijnliefhebber is. “We hebben veel kennis over food in huis”, weet Remon Wunderink. “Zo komt onze vakspecialist van de kaasafdeling uit een familie met een traditie in de kaashandel en heeft ze onze opleiding gevolgd. Onze koffiespecialist weet niet alleen veel van koffie, maar ook van koffiezetmachines en alles wat er verder nodig is voor een goed kop koffie. Die productkennis is er ook op de groente-, vis- en vleesafdeling.” De meeste vakspecialisten van Makro Nijmegen, hebben ook zelf allemaal een ondernemersachtergrond. Het Foodcourt van Makro biedt naast een heerlijke maaltijd, ook regelmatig Masterclasses die snel vol zitten. Zo was de Masterclass ‘koken op sterrenniveau’ binnen drie uur vol geboekt. Door deze aanpak wordt ‘beleving’ een belangrijk aspect van een bezoek aan Makro.

Non-food

Naast food, biedt Makro non-food met een grote variëteit. Zo is er een uitgebreide afdeling voor kantoorbenodigdheden. Verder zijn er brede assortimenten met onder andere kleding en vrije tijdsartikelen. Direct bij de ingang zijn steeds wisselende seizoenartikelen te vinden. Daar maken we na de carnaval de feestneuzen telkens op de juiste tijd plaats voor artikelen die horen bij Pasen, Kerst, Sinterklaas, outdoor of barbecue.

Ontzorgen

Remon Wunderink stelt tot slot: “Ondernemers hebben allemaal de drive om het verschil te maken. Voor zichzelf, elkaar en zeker ook voor de wereld. Makro was vroeger al trots op deze ondernemers en is dat nog steeds. We willen ze helpen door naast ze te staan, mee te denken, te inspireren en vakkennis te bieden. Deze ondernemers, onze klanten, ontzorgen is ons streven. Samen kunnen we succesvol zijn. Ik beschouw Makro dan ook als een voorvechter van ondernemend Nederland. Ik durf te zeggen dat Makro Nijmegen binnen de regio een unieke winkel is met een uniek concept. Een winkel met een groot Food assortiment, en aanverwante non-food, restaurant en Netwerkplein. Maar zeker ook binnen de seizoenen een aanbod heeft dat niemand anders biedt.”

Tekst: Paul de Jager

Fotografie: Istar Verspuij