Loyalty marketing: 2 redenen om dit in te zetten

19 april 2019 09:34

Loyalty marketing: 2 redenen om dit in te zetten

Loyalty marketing, in het Nederlands ook wel loyaliteitsmarketing, wordt door steeds meer bedrijven ingezet. Met deze marketingaanpak wordt getracht de klantentrouw positief te beïnvloeden door de loyaliteit van klanten te stimuleren. Denk daarbij aan het loyaliteitsprogramma van een bekende koffieketen, dat sterren geeft voor het doen van aankopen of het doen van bepaalde acties zoals betalen met een klantenkaart. Met de verdiende sterren kan de klant vervolgens korting of gratis producten krijgen. Ook zogenaamde ‘frequent flyer’ programma’s zijn een goed voorbeeld van loyalty marketing. Door trouwe klanten te belonen wil men de klantenbinding verhogen en meer en vaker verkopen. Weten waarom ook jouw bedrijf aan loyalty marketing zou moeten doen? Dit zijn de twee belangrijkste redenen!

1.Een enorme stijging in herhaalaankopen

Wanneer je een klant eenmaal hebt binnengehaald wil je als bedrijf natuurlijk dat deze zo vaak mogelijk terugkomt. Helaas is dit in slechts 27% van de gevallen ook daadwerkelijk het geval. Heb je een klant echter eenmaal overgehaald om vaker bij je te kopen, dan stijgt de kans op een volgende aankoop vrij snel. Na een derde aankoop is de kans op een volgende aankoop zelfs al gestegen naar 54%. Investeren in loyaliteit is dus zeker de moeite waard. Loyalty marketing biedt je de mogelijkheid om klanten te creëren die niet alleen vaker een aankoop doen, maar ook meer reclame voor je maken. Deze trouwe klanten praten namelijk ruim drie keer zo vaak over jouw organisatie tegen familie, vrienden en kennissen. Een goed loayaliteitsprogramma kan er daardoor voor zorgen dat er maar liefst 80% meer herhaalaankopen worden gedaan. Bovendien gaat men per aankoop ook een stuk meer besteden. Klanten zijn namelijk dol op voordeeltjes en op het gevoel bijzonder te zijn.

2.Marketing is niet alleen maar zenden

Marketing is meer dan slechts een boodschap verspreiden. Weten wie je klanten zijn, naar ze luisteren en ze proberen te binden, dát is echte marketing. Door na te denken over loyaliteitsprogramma’s focus je automatisch op datgene waar de klant echt behoefte aan heeft. Wat heeft hij nodig, hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie en wat is de perfecte Customer Journey? Loyaliteitsmarketing is geslaagd wanneer je op de juiste momenten in de Customer Journey de loyaliteit weet te verhogen. Je zorgt dat nieuwe klanten zich echt welkom voelen en maakt dat bestaande klanten zich gewaardeerd en verbonden voelen. Door op elk moment in de Customer Journey, zelfs bij klachten of problemen, te werken aan een gevoel van loyaliteit, voelt de klant zich echt gehoord. Deze klant zal trouwer zijn en actiever bijdragen aan het generen van nieuwe klanten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.