Gepubliceerd op 3 mei 2021

IntroStart: combineer marktvalidatie met risicoloos financieren.

Binnenkort gaat IntroStart live, een online platform voor pre-sales van nieuwe business-to-consumer producten. Producenten kunnen hier hun nieuwe consumentenproduct met behulp van een korte videopresentatie introduceren aan de consument. Doel is om early adopters te vinden en deze alvast online een bestelling te laten plaatsen voor het nieuwe product.

Om een bedrijf te kunnen starten of een nieuw product succesvol te kunnen lanceren is een minimum aantal verkopen noodzakelijk. Het platform van IntroStart helpt producenten om te onderzoeken of dit minimum haalbaar is. Voordat de video online komt wordt samen met de producent dat gewenste aantal afgestemd, evenals de gewenste verkoopprijs en de doorlooptijd van de video. Wordt het minimum aantal verkopen gehaald, dan worden de aankopen definitief. Als producent heb je dan de gewenste startorder te pakken en kun je aan de slag. De producent levert het product dan direct aan de klant binnen de afgesproken levertijd.

Als bedrijf of startup heb je op deze manier niet alleen de mogelijkheid om direct te starten met je productieproces, je hebt ook een waterdichte marktvalidatie. Er is bij succes dus een markt voor het product. Met dat gegeven wordt het makkelijker om andere distributiekanalen in je product te interesseren. Dat is nog niet alles. IntroStart biedt ook de mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen naar de klanttevredenheid. Dit doen ze door middel van een survey na de levering van het product.

Early adopters

Producenten kunnen met een video van maximaal één minuut hun product op het platform promoten. Desgewenst kan IntroStart de video ook zelf produceren of er voor zorgen dat deze kwalitatief en inhoudelijk van voldoende niveau is om het product online goed tot haar recht te laten komen.

De initiatiefnemers achter IntroStart willen met het online platform de innovatie in Nederland bevorderen. Het platform is laagdrempelig en richt zich op de innovatieve Nederlandse consumenten (zogenoemde innovators en early adopters), samen goed voor enkele honderdduizenden potentiële afnemers. Voor de promotie van het product wordt ook social media ingezet. IntroStart is het enige platform in Nederland dat zich puur richt op pre-sales voor de consumentenmarkt.

Tijdelijk gratis productvideo plaatsen

Consumenten kunnen zich gratis aanmelden voor het platform en ontvangen een pushbericht als er een nieuw product online komt. Bedrijven betalen normaal gesproken een start-up fee, en als het minimum aantal bestellingen wordt gehaald een succes fee. Tijdens de opstartfase van IntroStart wordt nog geen start-up fee berekend. Wees er snel bij want het aantal hiervoor beschikbare plaatsen is beperkt.

Zowel start-ups als bestaande ondernemingen kunnen voor hun nieuwe producten gebruik maken van het platform van IntroStart, dat zal bestaan uit een website en een app. Een interessante optie voor uw eigen onderneming of misschien voor iemand binnen uw netwerk om de potentiële belangstelling voor een nieuw product, zonder hoge kosten, te peilen.

Meer weten? Mail dan naar bedrijven@introstart.nl.