Gepubliceerd op 9 juli 2019

Internationaal ondernemen bij de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC)

DVC is een bedrijf dat haar producten al 50 jaar exporteert. Van vlaggen en spandoeken tot parasols en strandstoelen. Vanuit het hoofdkantoor in Dokkum werkt de export afdeling met uitsluitend wederverkopers in het buitenland. Met één belangrijk uitgangspunt: verdiep je in het land waarheen je wilt exporteren of waar je klanten zitten.

De taal, cultuur en andere omstandigheden kunnen export lastig maken. “Het is daarbij een voordeel dat je zelf uit het land komt of in ieder geval de taal spreekt,” vertelt Ouafa Ouahabi, Senior Accountmanager Export bij DVC. Zij is geboren in Frankrijk en kent alle ins en outs van het land. “Frankrijk kent allemaal eigen culturen. Wil je er zaken doen, dan moet je de cultuur van elke streek kennen. Omdat wij die kennis hebben, zijn we in staat om ons snel aan te passen en begrijpen we de wensen en behoeften van de klant.”

Vertrouwen als basis

Uit onderzoek blijkt dat de wederverkopers kiezen voor DVC door de goede service, de samenwerking met de export afdeling en het kwaliteitsproduct. Het denken in oplossingen, de goede communicatie en constante innovatie zijn voor klanten redenen tot een vaak jarenlange samenwerking. “Als je kwaliteit en service biedt, afspraken nakomt en zorgt dat je bereikbaar bent, dan heb je een voorsprong in de markt. Ook gaat het bij export vooral om vertrouwen,” aldus Ouahabi.

Duurzame ontwikkelingen

Wel blijkt dat je in het buitenland een lange adem moet hebben voordat je een innovatie zoals de vlaggen van gerecyclede petflessen aan de man kunt brengen. “Wat we zien en weten is dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp wordt,” vertelt Robert-Jan Hageman, algemeen directeur van DVC. “Dat we nu met onze innovatie in de Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel staan, is een mooie erkenning waar ook onze buitenlandse klanten niet omheen kunnen!”

De Dokkumer Vlaggen Centrale is een Fries bedrijf op het gebied van outdoor- en indoor promotie. Wat begon met vlaggen is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een uitgebreid assortiment, bestaande uit onder andere (indoor) banners, strandstoelen, beachvlaggen, plaatmateriaal, signing. Dit doet zij met twee belangrijke speerpunten: innovatie en duurzaamheid. Alle producten worden in eigen huis gemaakt door betrokken vakmensen met liefde voor het vak. Meer weten? Neem een kijkje op www.dvc.nl of www.dvcflags.com!