‘Ik wil dat heel Nederland de baklava omarmt!’
11 december 2017 09:08
Met de opening van een nieuwe vestiging van café / brasserie Serifoglu op de Tussen Meer in Amsterdam Osdorp, wil algemeen directeur Ahmet Can laten zien dat die specifieke – veel geroemde - Turkse gastvrijheid in de horeca ook in Amsterdam op een ongekend hoog niveau is. “En, ik wil vanzelfsprekend onze gasten de zeer smaakvolle baklava laten proeven. Wanneer dat kan? Op elk moment van de dag. We serveren ontbijt, lunch en diner. Ja. Ook voor de zakelijke markt.”
Precies dáár slaat Ahmet dus de figuurlijke spijker op de kop. “Ik zie steeds meer ondernemers die onderweg zijn met hun laptop en vaak een plek zoeken waar ze even kunnen werken, gecombineerd met een goede maaltijd, zoals een stevige lunch. Natuurlijk is supersnelle wifi een must (die hebben we dus ook geïnstalleerd!). Maar ook als je met klanten afspreekt, dan wil je rustig zitten en een goed gesprek kunnen voeren én als je bovendien nog gratis kunt parkeren, dan is het plaatje helemaal compleet. Voor elke ondernemer dus feitelijk een prima plek om zakelijk af te spreken.”
Ahmet is dan ook ongekend trots op de nieuwe vestiging van Serifoglu die in september is geopend. “Het is modern ingericht, sfeervol, ik zou het zelfs chic willen noemen maar ook niet over-the-top. Precies passend bij de sfeer van nu, maar vanzelfsprekend wel met die specifieke Turkse gastvrijheid.” Andere succesvolle vestigingen zijn er al op de Slotermeerlaan in Amsterdam en in Beverwijk. Ook is er al jarenlang een bekende afhaalwinkel in de Bernhard Loderstraat in Amsterdam. “Ik denk dat de Turkse gastvrijheid in onze genen zit,” zo vervolgt hij.
“Je gast is het meest waardevolle. Van binnenkomst tot aan vertrek. Onze gasten kunnen zichzelf zijn.” Ahmet legt uit dat hij het hier heel vaak over heeft met zijn medewerkers. “Natuurlijk dient iedere ober uiterlijk goed verzorgd te zijn, maar het gaat vanzelfsprekend ook om ultieme dienstbaarheid. Je moet snappen wat de gasten willen en waarom. En daar stel je je op in.”
De start van de nieuwe vestiging op de Tussen Meer is goed geweest. “Uiteraard passen we steeds de menukaarten aan. Zo hebben we onlangs nog vele verschillende cakesoorten toegevoegd die we afnemen bij de Cheese Cake Factory. Niets is in beton gegoten. We ontdekken steeds weer nieuwe dingen, qua eten en drinken, waar we onze gasten mee blijven verwennen.”
“Maar de baklava is ons handelsmerk,” zo lacht hij. “Baklava is een dessert dat bestaat uit laagjes filodeeg. Tussen deze laagjes zit een mengeling van gemalen walnoot, pistachenoot, hazelnoot, kokos en eventueel amandel. Deze traditionele lekkernij uit Turkije wordt tegenwoordig wereldwijd genuttigd door miljoenen zoetliefhebbers. Het is onze ambitie om de baklava verder in Nederland te verspreiden. Eigenlijk vind ik dat iedereen aan de baklava moet! Het is overigens mijn ultieme droom om ook nog op luchthaven Schiphol een vestiging te kunnen openen.”
En dan lachend: “Ik zou daarover weleens in gesprek willen met investeerders.”
Maar nu is voorlopig de focus gericht op de verdere ontwikkeling van de Serifoglu-zaken in Amsterdam. “Serifoglu is een Nederlands merk, de beste baklava specialiteit van Amsterdam en óók van Nederland. We hopen een brede doelgroep aan te spreken. Dus ook ondernemers en niet-ondernemers. Ja, iedereen is bij ons van harte welkom. Ik ben er vrijwel altijd en wil ú ook heel graag verwelkomen: Hoşgeldiz!”
Serifoglu
E-mail info@serifoglu.nl
Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Blinkfotografie
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.