Gepubliceerd op 30 april 2020

Hoe linkbuilding in 2020 verandert

De verandering waar Google voor zorgde in 2019, roept in 2020 vragen op. Niet alles is zeker, maar dat zorgt er alleen maar voor dat dit jaar net zo interessant als 2019 kan worden als het om linkbuilding gaat.

De nieuwe regels

De nieuwe ‘no follow’ regels die Google in september heeft geïntroduceerd, zijn je vast niet ontgaan. Lang verhaal kort: er zijn twee nieuwe mogelijkheden voor het markeren van een link. User generated content krijgt de tag ‘ugc’ en gesponsorde links krijgen de tag ‘sponsored’. Veel mensen passen deze tags nu ook toe op al bestaande links. Wat betekent dit? Wellicht kan dit de waarde van bestaande linkprofielen aantasten. Daarnaast wordt het verkrijgen van ‘do follow’ links vanuit content wellicht een stuk lastiger.

Het is niet duidelijk in welke mate deze gevolgen zullen ontstaan. Herinner je je de laatste Google E-A-T updates nog? Sommige platformen verloren wel tot de helft van hun traffic omdat ze een lage E-A-T factor hadden. Dit waren erg strenge maatregelen. Of Google de nieuwe no follow regels ook zo streng na gaat leven, is niet duidelijk. Doen ze dit wel, dan heeft het wel grote gevolgen. Het inkopen van artikelen en het bouwen van do follow links wordt dan een stuk moeilijker. Omdat deze technieken veel gebruikt worden, brengt dit in 2020 veel moeilijkheid met zich mee.

De nieuwe regels is niet het enige dat veranderd is. De afgelopen periode deelde Google verschillende handmatige penalty’s uit aan Engelse bloggers. Het is goed om hier op te letten, want gaat Google dit vaker doen of was het eenmalig? Penalty’s zijn al niet iets wat je snel krijgt, dus is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt als je een linkprofiel bouwt? Het lijkt er nu niet op dat het iets is wat Google vaker gaat doen, maar dat het meer een soort waarschuwing was. Bovendien heeft een penalty weinig effect op jouw website, behalve dat inkomende links minder waard kunnen worden.

Onderscheid

Het blijft belangrijk om de focus te leggen op het genereren van links met veel waarde. Deze waarde kan bijvoorbeeld komen uit onderzoeksdata en interviews. Ook is goede on-site content steeds belangrijker, want door middel van linkbait verkrijg je op een natuurlijke manier meer links. Toch wil je grote aantallen backlinks en kan dit uitdagend zijn. Om links van kwaliteit naar je eigen website te verkrijgen, kun je dit zelf doen door eigen platformen op te zetten. Voor kleine organisaties blijft het echter een uitdaging, zeker bij het doen van Duitse linkbuilding

Kwalitatieve backlinks zijn belangrijk bij het krijgen van een hoge E-A-T factor. Voeg bijvoorbeeld outbound trust links toe aan je content en plaats trust links bij geplaatste teksten. Plaats links naar grote, belangrijke organisaties en verhoog zo je autoriteit.

2020 wordt al met al een interessant en uitdagend jaar. Hou jij, samen met ons, alles goed in de gaten?