Gepubliceerd op 9 december 2019

Hoe Business Intelligence jouw bedrijf kan helpen

Iedere organisatie moet regelmatig beslissingen nemen, zowel op praktisch als strategisch niveau. Die beslissingen gaan onder andere over financiële, commerciële of bijvoorbeeld logistieke processen binnen het bedrijf.

Business Intelligence is het verzamelen, omzetten en/of analyseren van gegevens, om organisaties te helpen bij het onderbouwen en nemen van operationele en strategische beslissingen. Deze gegevens en informatie gaan vooral over klanten, de markt, concurrenten, processen binnen de organisatie enzovoort. Je kunt deze informatie samenvoegen in een systeem, waardoor verbanden en trends gemakkelijk op te sporen zijn. Dat noemen we Business Intelligence.

De succesfactoren bij Business Intelligence

Het succes van Business Intelligence hangt vooral samen met de volgende werkzaamheden:

  • Het toekennen van de juiste rol ervan binnen de organisatie;
  • Het regelmatig evalueren en bijstellen van normen en targets door middel van KPI’s;
  • Het regelmatig gebruiken van informatie voor analyse en actie;
  • Het bespreken van de KPI’s en de scores ervan, zowel de positieve als negatieve;
  • Het zichtbaar maken van KPI-dashboards en relevante informatie voor medewerkers.

Hoe kun je Business Intelligence toepassen binnen je bedrijf?

Er zijn verschillende programma’s voor Business Intelligence beschikbaar. Daarbij sla je gestructureerde bedrijfsgegevens op in een datawarehouse. Daarbij worden feitentabellen en dimensietabellen gebruikt. Pas wanneer dit niet meer past qua geheugen, sla je het op in het data lake. Ongestructureerde bedrijfsgegevens (foto’s, video’s, e-mails, enzovoort) sla je op in een data lake. Dit wordt ook wel Big Data genoemd. Het is belangrijk om je te verdiepen in het datawarehouse dat je kiest, want qua gebruik kunnen ze nogal van elkaar verschillen.

Door te starten met de programma’s voor Business Intelligence ben je er natuurlijk nog niet. Je dient daarnaast namelijk ook de juiste kennis in huis te hebben die ermee om kan gaan. Heb je deze mensen zelf nog niet in huis? Zoek dan naar vacatures voor personeel met de juiste ICT en financiële kennis.

De voordelen van Business Intelligence

Er zijn meerdere voordelen te benoemen waarom bedrijven aan Business Intelligence doen. Ten eerste maken ze gegevens makkelijk inzichtelijk en wordt ruwe data omgezet in begrijpelijke informatie waar je iets aan hebt. Ook kun je:

  • Informatie op interactieve wijze visualiseren;
  • Up-to-date en real-time inzicht hebben in je organisatie;
  • Dashboards overleggen met je klanten en partners;
  • Inzoomen op gegevens en informatie filteren die je wilt zien.

Door ervoor te zorgen dat je de juiste informatie voor handen hebt om adequaat te reageren op veranderingen in de markt en binnen je bedrijf zorg je voor een veel sterkere positie. Het zorgt ervoor dat je als bedrijf flexibel kunt zijn en daarmee een betere concurrentiepositie ontwikkeld.

Wanneer is dit vooral handig? Dit is ontzettend bruikbaar voor bedrijven die te maken hebben met tijdelijke opdrachten en om die reden dus snel moeten kunnen reageren. Groei kan ervoor zorgen dat een bedrijf meer werknemers aanneemt, maar wanneer de groei voortkomt uit tijdelijke opdrachten dan kan dit ook voor grotere risico’s zorgen.

Bij bedrijfsgroei vanwege tijdelijke opdrachten is de veiligste manier om gebruik te maken van detachering. Betrek bijvoorbeeld tijdelijk financiële mensen binnen je organisatie en wanneer je er zekerder van kunt zijn dat de groei een structurele groei van je bedrijf is kun je de keuze maken om meer personeel aan te nemen.

Conclusie: Business Intelligence is een handige, haast onmisbare tool

Wanneer je overtuigd bent geraakt van de voordelen van Business Intelligence, dan snap je vast ook dat dit een haast cruciaal onderdeel van je bedrijf zou moeten zijn. Gegevens zelf zijn niet per se betekenisvol, maar wanneer zij met elkaar in verband worden gebracht en juist geïnterpreteerd worden kunnen ze wel heel nuttig zijn. Daarom is het absoluut aan te raden om je meer in de verschillende programma’s te verdiepen en degene uit te kiezen waarbij jij het beste gevoel krijgt.