Hoe bereik je het juiste doel van een zakelijke website?

21 oktober 2019 11:04

Hoe bereik je het juiste doel van een zakelijke website?

Iedere onderneming heeft tegenwoordig een eigen website nodig. Dat is een welbekende uitspraak die we vaak vanuit online marketing land te horen krijgen. Klinkt anno 2019 logisch. We kunnen tegenwoordig toch niet meer zonder? Maar, halen we eigenlijk wel het optimale resultaat uit onze website of hebben we een site puur omdat het een must-have is. In dit artikel lees je meer over waar een goede zakelijke website in de basis aan moet voldoen.

Hoe maak je een goede website voor jouw bedrijf?

Een ​website maken of ​webshop maken​ is dankzij de aanwezigheid van doe het zelf website builders als bijvoorbeeld het Nederlandse JouwWeb voor iedere ondernemer goed te doen. Maar, in praktijk berust klanten werven met een website niet zozeer op de achterliggende techniek.

Een potentiële klant is een persoon met een specifiek probleem op zoek naar een specifieke oplossing. Deze potentiële klanten kunnen overal vandaan komen. Denk aan Google, Yahoo, verwijzingen etc. Bezoekers komen altijd ergens met een reden. Ze zijn op zoek naar de beste informatiebron die hun probleem goed en snel oplost.

Een zakelijke website zou niet moeten gaan over wat je verkoopt. Ook niet over jouw onderneming of jou als ondernemer. Het zou moeten gaan over het oplossen van deze specifieke problemen.

Een goede website voegt waarde toe

Onderzoek wie potentiële klanten voor jouw dienstverlening of producten zijn. Vervolgens is het van belang om te achterhalen wat hun specifieke problemen precies zijn. Probeer deze problemen op te lossen middels het beantwoorden van alle vragen die mogelijk bij hun opkomen. Dat kan je op jouw website doen middels blog artikelen, visueel aantrekkelijke content als Youtube video’s, maar ook gewoon met een simpele veelgestelde vragen sectie. Het draait erom dat vragen niet onbeantwoord blijven.

Bezoekers aanzetten tot actie

Bezoekers aanzetten tot actie is de uiteindelijke juiste doelstelling van een website. Kortom, iemand die niet op de hoogte is van jou en jouw bedrijf ertoe aanzetten om de volgende stap te maken. Wat jij als ondernemer van jouw bezoekers wilt is dat ze contact met je opnemen. Dat is dan ook de gewenste actie. Daarvoor kan je bijvoorbeeld een online contactformulier gebruiken.

Waarbij je het als een spel moet zien om een bezoeker zover te krijgen dat hij of zij contact met je opneemt. Wat heeft het anders voor zin om een fantastische site te hebben als deze geen nieuwe klanten voor je genereert?

Wat is het juiste doel van het hebben van een website?

Een zakelijke website zou in essentie niet het verhaal achter jouw onderneming moeten vertellen. Potentiële klanten zijn op zoek naar oplossingen en niet naar verhalen. Een goede website zet haar bezoekers middels kwalitatieve informatievoorziening om in klanten. Om dat voor elkaar te krijgen is het van belang om website bezoekers te identificeren, hun vragen te beantwoorden, en een duidelijke vervolgactie te bieden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.