Digitaal inspelen op de Corona-crisis

20 maart 2020 15:55

Digitaal inspelen op de Corona-crisis

De wereld is in de ban van het Coronavirus en de Nederlandse overheid heeft een nieuw pakket aan maatregelen getroffen om de verdere verspreiding van het virus te vertragen, om zo de druk op de zorg beter te spreiden. Sinds afgelopen weekend zijn alle scholen, kinderopvang, sportclubs en horeca gesloten. Dit heeft een enorme impact op de samenleving en (online) klantgedrag. Sommige markten, zoals de reisbranche, staan volledig stil en andere markten profiteren van dat mensen massaal thuiswerken.

Chaos brengt altijd kansen

Zo ziet Coolblue een enorme groei in de verkoop van monitoren, webcams en vriezers. Allemaal spullen gerelateerd aan het Coronavirus. Ook zijn we massaal aan het tuinieren geslagen en stijgt het zoekvolume voor thuis lesmateriaal enorm. Daarnaast is er een verschuiving van offline naar online sales gaande om fysiek contact te vermijden en houdt men de hand op de knip als het gaat om grote uitgaven. Een dergelijke drastische verandering in klantgedrag en marktomstandigheden vraagt ook om een andere marketingtactiek.

Hoe gaan bedrijven nu om met deze ontwikkelingen? In dit artikel worden er tips en voorbeelden gegeven van strategisch tot operationeel niveau.

Doe een situatieanalyse: inspelen op de nieuwe situatie

Het COVID-19 virus raakt iedere markt en ieder bedrijf op een andere manier waarbij ook nog eens de situatie per dag sterk kan verschillen. Het is daarom belangrijk om continu de vinger aan de pols te houden, zowel intern als extern georiënteerd. Dit vormt input voor de keuzes die je maakt bij het inspelen op de Corona crisis.

Operationele check

Vanuit het inside-out perspectief is het belangrijk te weten of er operationeel problemen zijn, door bijvoorbeeld ziekte of thuiswerken, waardoor de belofte aan de klant niet meer gerealiseerd kan worden. Denk hierbij aan voorraden, levertijden of service-levels. Daarnaast heeft de situatie grote gevolgen voor de financiële gezondheid van een bedrijf. Hierdoor hebben sommige bedrijven baat bij extra omzet tegen een lagere rendementseis om de vaste kosten te dekken. Voor andere bedrijven is het kopen van deze ‘critical mass’ niet mogelijk of simpelweg te duur, zodat het pauzeren van de campagnes het beste antwoord is. Het is belangrijk om nauw samen te werken met een taskforce vanuit iedere discipline om op de continu veranderende bedrijfsbehoefte en -situatie in te kunnen spelen.

Klantinzicht check

Door de ingrijpende maatregelen is ook het klantgedrag in veel gevallen veranderd. Zo vinden er verschuivingen plaats van offline naar online aankopen of het uitstellen van grote aankopen. Tegelijkertijd kunnen specifieke producten juist populairder worden en nu juist online worden aangekocht, omdat fysieke winkels worden vermeden. Dit heeft direct invloed om het online zoekgedrag, conversie en omzet. Deze veranderingen kunnen trendbreuken veroorzaken waardoor de historische data niet meer een goede voorspeller is voor digital marketingcampagnes. Het is daarom van belang om alle campagnes continu goed te monitoren en bij te sturen waar nodig. Analyseer daarnaast Google Analytics data om patronen te ontdekken van aangepast klantgedrag door de Corona-crisis op je webshop.

Sentiment check

Het sentiment is ook sterk veranderd, mensen zijn in overlevingsmodus overgeschakeld. Controleer daarom of de marketinguitingen nog wel geschikt zijn voor deze tijd en voorkom marketingblunders. Denk bijvoorbeeld aan de vrolijke display-uitingen van reisorganisaties die ongelukkig naast nieuwsartikelen van grote rampen werden vertoond. Door de automatisering van marketing zijn dergelijke fouten snel gemaakt. Pas daarnaast ook op met commerciële uitingen en probeer juist zonder (direct) winstoogmerk iets goed aan te bieden.

Concurrentie check

Doordat het Coronavirus ieder bedrijf anders raakt, betekent dit ook dat concurrenten getroffen kunnen worden. Door operationele problemen kan het zijn dat de concurrentie zijn activiteiten moet terugschroeven. Dit creëert een ander speelveld, wat ook doorwerkt in veilingen zoals op Google of voor Display campagnes wat ook de kosten per klik beïnvloedt. Kortom, monitor de situatie continu en speel met de laatste interne inzichten in op de sterk veranderende externe markt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.