Gepubliceerd op 23 december 2019

De waarde van data voor het bedrijfsleven

Een term die je wellicht steeds vaker hoort: ‘data-gedreven werken’. Maar wat houdt dat precies in? Werken vanuit data betekent dat je zakelijke beslissingen neemt op basis van verzamelde informatie. Hierdoor is je besluitvorming gebaseerd op feitelijke waarnemingen en kan je beter inspelen op de kansen van nu. Voor echte ondernemers klinkt dit als verstandig in de oren en de meeste bedrijven streven daardoor ook naar gestructureerde data verzameling. Echter blijkt het halen van informatie uit data nog een hele opgave. In dit artikel worden verschillende technieken behandeld, waardoor je uit een dataset verschillende soorten informatie kunt ontlenen.

Data op één plek

Allereerst ligt de grootste kans van dataverzameling bij het begrijpen van jouw klant. Als je de mogelijkheid hebt om contextuele inzicht rondom je klant te krijgen, waarom hij/zij jouw product of service afneemt en hoe je de klant beter kan binden, dan begrijp je de waarde die in data ligt. Misschien verzamel je al grote hoeveelheden data of liggen er nog er grote data schatten bij jou verborgen. Denk hierbij aan de gegevens die een klant invullen bij een aankoop, de bezoeken op jouw website of online gedragspatronen van toekomstige klanten. Een customer data platform maakt het mogelijk om al deze data te verzamelen, te structuren en hier waardevolle informatie uit te halen. Super goed voor het overzicht en de eerste stap naar data-gedreven werken.

Cultuurverandering in het bedrijf

Ten tweede is het vereist om een cultuurverandering te maken in jouw bedrijf. Van werken op basis van eigen inzichten moet vanaf nu elke zakelijke beslissing een grondslag uit data hebben. Waarom ga je meer van product x verkopen en waar ga je het aanbieden op dit platform? Deze vragen moet je kunnen onderbouwen vanuit de informatie die je tot je beschikking hebt. Ook de medewerkers moeten vanuit deze bril gaan denken en zo inspelen op de kansen die de digitalisering van de wereld biedt.

Haal kennis in huis

De derde slag die je kan maken om de waarde van data naar boven te halen is het inwinnen van geschoold personeel of extern adviesbureau. Data verzameling kan best ingewikkeld zijn en als het om grote hoeveelheden gaat dan is specialistische kennis vereist. Het aannemen of inhuren van een data engineer kan daarom een verstandig stap zijn. Hierdoor haal je kennis in huis en ontdek je alle mogelijkheden die data voor jouw bedrijf te bieden heeft.