Gepubliceerd op 25 juli 2019

De beste totale fietservaring

DE BESTE TOTALE FIETSERVARING

De auto krijgt steeds meer concurrentie van de E-Bike, ook voor het woon-werkverkeer. Fietsen is gezonder, prettiger en vaak ook sneller. Maar bij de aanschaf van een E-Bike zijn er veel aspecten om de keuze van het merk en type van te laten afhangen. De E-Bike van Sparta is zowel in 2018 als 2019 uitgeroepen tot de beste E-Bike van het jaar. Niet voor niets. Volgens de beoordelaars biedt Sparta de meest comfortabele en natuurlijke fietservaring.

Tekst: Jeroen Kuypers

We beginnen er onderhand aan gewend te raken dat het straatbeeld steeds meer gedomineerd wordt door fietsen met elektrische ondersteuning. Aanvankelijk waren het vooral ouderen die in de E-Bike een manier zagen om langer te kunnen blijven fietsen, daarna ontdekten ook de jongere generaties en masse de voordelen van het elektrisch fietsen. De E-Bike stelt de fietser in staat grotere afstanden af te leggen in een kortere tijd maar tegelijk even sportief te zijn als met een traditionele fiets. Het gaat om trapondersteuning, niet om trapvervanging.

Fietsen op stoom

Het principe van de E-Bike lijkt nieuw maar is in werkelijkheid even oud als dat van de fiets zelf. Gelijktijdig met het ontwikkelen van tweewielers knutselden uitvinders aan rijwielen met motorische ondersteuning. Al in de zestiger jaren van de negentiende eeuw bedacht een fietsenmaker hoe een stoommachine aan een rijwiel kon worden gekoppeld; dertig jaar later werden de eerste patenten ingediend voor een fiets met hulpmotor en nog eens drie decennia later bouwden Philips en Simplex het eerste prototype van een E-Bike. Het probleem met al die modellen was dat ze veel te onpraktisch waren. De stoommachine was zwaar en groot. Het was of de fietser een mini locomotief achter zich aan trok. De ‘Simplex’ E-Bike van Philips was in 1932 veelbelovend maar had weinig actieradius. Alle elektrische probeersels stierven een stille dood. Hun verre neef werd de snorfiets.

Met vlag en wimpel

Een E-Bike is dus veel méér dan alleen een frame met een hulpmotor. Hij wordt pas aantrekkelijk voor een breed publiek als de totale fietservaring positief is. Dat betekent dat de accu een stevig bereik moet garanderen van tientallen kilometers, een lekkere snelheid van boven de 25 kilometer per uur maar ook dat de fiets snel genoeg remt, want niemand wil met zo’n vaart tegen de grond gaan. Een E-Bike moet bovendien voldoen aan esthetische normen. Hij kost in aanschaf meer dan een traditionele fiets, dus wil je er ook mee gezien kunnen worden. Al deze aspecten (en nog vele meer) spelen een rol bij de keuze van de consument, en op al deze punten scoort Sparta verrassend goed. Dit jaar bijvoorbeeld doorstond de Sparta M8b de remtest van de ANWB als beste. De specialisten hanteerden daarbij strenge normen van NEN en ISO. Maar ook de meer subjectieve publiekstest van de leden van de ANWB doorstond de Sparta M8b met vlag en wimpel. Lasnaden zijn weggewerkt en de koplamp is geïntegreerd in het frame. Het publiek vond dat dit model alles bij elkaar de meest natuurlijke fietservaring bood en beschouwde de Sparta M8B simpelweg als de beste E-Bike.

In voorgaande jaren oordeelden de experts én lezers die door de dagbladen De Telegraaf en het AD werden ondervraagd hetzelfde. Sparta scoort dus niet eenmalig als beste in een breed pallet van testen, maar keer op keer. Dat laatste zegt misschien nog wel meer dan de mooiste jaarprijs op zich. En natuurlijk is dat geen toeval. Sparta is een van de oudste en meest gerenommeerde fietsmerken in Nederland, hét fietsland bij uitstek. Al die ervaring heeft tot dit fraaie resultaat geleid.