Gepubliceerd op 10 maart 2020

De 5 belangrijkste SEO trends voor ondernemers in 2020

Als ondernemer heb je weinig tijd en zoekmachine optimalisatie staat misschien niet bovenaan je to-do list. Toch is dit een belangrijk punt, want als je niets aan SEO doet, dan loop je inkomsten mis. Zoekmachine optimalisatie is een methode waarmee je inspeelt op de parameters die de zoekmachines gebruiken om hun rangschikking te maken. En deze parameters gaan met de tijd mee. Doe je dit goed, dan kom je terecht op de eerste pagina en hopelijk bij de eerste 5. Uit onderzoek is gebleken dat 90 procent van de internetgebruikers niet verder bladert naar een pagina 2. Ook is daar uitgekomen dat slechts 25 procent verder kijkt dan de top 5. Met de volgende 5 SEO trends kun je als ondernemer je website alvast voorbereiden op de toekomst.

1. Non-click resultaten

Bij Google en de andere zoekmachines staat de ervaring van de gebruiker op de eerste plaats. Het is de bedoeling dat de resultaten de bezoeker zo snel mogelijk naar de juiste website of het juiste antwoord brengen. Daarom heeft Google de non-click resultaten geïntroduceerd. Deze worden ook wel de positie-0 resultaten genoemd en Google noemt ze de featured snippets. Hiermee bedoelen ze de blokken met tekst die nog vóór de zoekmachine resultaten genoemd worden en die in één keer een antwoord geven, zonder dat je op een website hoeft te klikken. Komt jouw tekst hier naar voren, dan zal het aantal bezoekers van je website snel stijgen.

Hoe kom je in de featured snippets terecht?

Een SEO bureau zoals Ranking Masters weet als geen ander hoe ze teksten moeten schrijven voor de featured snippets. Wil je dit zelf doen, dan is waardevolle content essentieel. Doe een zoekwoordenonderzoek om te achterhalen welke vragen jouw bezoekers stellen en geef op je website antwoord op deze vragen. Schrijf vervolgens een blog met deze vraag exact in de titel. In de eerste alinea geef je kort maar krachtig antwoord op de vraag en in de rest van je artikel ga je hier verder op in. Voeg ook een begrippenlijst toe, waarin je kort de definities geeft van belangrijke termen in jouw vakgebied.

2. De snelheid van je website

Niemand zit te wachten op een website die niet wil laden. Kom je binnen de eerste 5 resultaten in Google dan schrik je alsnog bezoekers af omdat ze het geduld niet hebben om op jouw website te wachten. Er zijn voldoende programma’s waarmee je de snelheid van je website kunt testen en die je direct vertellen of actie nodig is. Google Pagespeed Insights is daar een goed voorbeeld van. Als je een laadtijd van 1,5 seconde of minder haalt, dan zit je goed.

Hoe kun je de snelheid van je website verbeteren?

Trage websites hebben verschillende oorzaken. Misschien geeft jouw host jou te weinig plek op je server of heb je grote afbeeldingen of video’s die moeten laden. Nadat je een test hebt gedaan kun je de snelheid dus aanpakken door van host te veranderen of een groter pakket te nemen. Heb je een WordPress website, dan zijn er plugins, zoals WP Fastest Cache en Autoptimize die je kunt gebruiken. Verwijder de onnodige afbeeldingen en video’s (niet alle!) en je komt al een heel eind.

3. Voeg video’s toe

Deze derde trend spreekt trend nummer 2 een beetje tegen, maar het is niet verstandig om al je video’s van je website te verwijderen. Google ziet dit namelijk als een ideale manier om je bezoeker te informeren zonder dat deze grote lappen tekst moet lezen. Veel bezoekers vinden het ook veel gemakkelijker en fijner om een video te bekijken dan om het antwoord in een tekst te vinden. Met een video geef je in een korte tijd veel informatie door en dat voegt toe aan de ervaring van de bezoeker.

4. Richt je op local SEO

Ben je ondernemer van een bedrijf dat lokaal diensten verleent of producten verkoopt? Dan is local SEO een trend die niet aan je voorbij mag gaan. Local SEO speelt in op zoekopdrachten die gericht zijn op regio’s of steden. Stel je staat met pech langs de weg en je hebt een garage nodig, dan gebruik je de zoekopdracht ‘garage Nijmegen’ of ‘dichtstbijzijnde garage’. Google zal op die manier alleen de resultaten van garages in de buurt tonen. En daar wil jij dan natuurlijk bij zitten. Voice search is ook een aspect om je in te verdiepen, want steeds meer lokale zoekopdrachten worden op die manier uitgevoerd.

Hoe kun je je local SEO verbeteren?

Het eerste wat je doet als je aan je local SEO wilt werken is je inschrijven voor Google Mijn Bedrijf. Hierin geef je exact aan wat je regio is, wat je contactgegevens zijn en wat je doet. Hoe beter je pagina, hoe sneller je naar voren komt als een lokale zoekopdracht wordt ingetypt. Vervolgens ga je werken aan je lokale content. Verwerk plaatsnamen in je teksten, bijvoorbeeld. Als laatste is je linkbuilding belangrijk en zorg je dat je backlinks krijgt van lokale bedrijven.

5. Gebruik organische zoekwoorden

Als laatste is het tijd om je zoekwoorden te analyseren. Google is steeds meer in staat om de relaties tussen zoekwoorden te herkennen en dat betekent dat jij vrijer wordt in de manier waarop je ze kunt verwerken. Simpele zoekwoorden zoals ‘Garage Nijmegen’ worden dan gelinkt aan variaties daarop, zoals ‘Garages in Nijmegen en omstreken’ of ‘dichtstbijzijnde garage in Nijmegen’. Echte korte en simpele zoekwoorden zijn dus niet goed genoeg meer. Een grondig zoekwoordenonderzoek en een revisie van je teksten kan wonderen doen.

SEO voor ondernemers: zelf doen of uitbesteden?

Een SEO bureau kan je bij al deze punten ondersteuning bieden. Daarbij zullen ze ook aandacht besteden aan alle andere SEO aspecten van je website. Uitbesteden is in veel gevallen een goed idee. Een goed SEO bureau weet exact hoe ze jouw website kunnen optimaliseren voor de trends van 2020. En omdat dit betekent dat jij dan meer bezoekers krijgt, is dit een uitgave die het geld meer dan waard is.