Dat staat als een (laad)paal boven water

4 februari 2020 16:50

Dat staat als een (laad)paal boven water

De overheid stimuleerde het elektrisch rijden eerst met de wortel: de bijtellingsregeling. Vanaf dit jaar doet ze dat met de stok: de verplichting tenminste één laadpaal te plaatsen bij een bedrijfsgebouw met tien parkeerplaatsen. Linksom of rechtsom gaan we rijden via de stekker. Gaan uw haren er van te berge rijzen, alsof ze onder stroom staan? Dat is financieel alvast niet nodig. Via subsidies en een investeringsaftrek kost de laadpaal u maar weinig. Indirect levert ze zelfs geld op.

Tekst: Jeroen Kuypers

We zien ze al bij steeds meer pompstations langs de snelweg: laadpalen voor snelladen. En als we met onze diesel willen parkeren is steeds vaker een plek gereserveerd voor elektrische auto’s. De toevallige Tesla van eerst krijgt gezelschap van andere merken, hybride en vol-elektrisch, en al die auto’s moeten opgeladen worden, ook tussendoor. De angst voor de lege accu zit er bij elke elektrische rijder nu eenmaal diep in. Daarom is er niets geruststellenders dan je auto even aan de stekker te leggen als je bij de bank binnenstapt om over een financiering te praten, als je een nieuw model komt bekijken bij je leverancier of voor dat laatste sollicitatiegesprek voor de vacature van directeur. Voor de rijder is de laadpaal een opluchting, voor u als eigenaar een onderdeel van uw klantenbinding en streven naar werknemerstevredenheid. U laadt meer op dan alleen een auto.

In één keer goed er in

De overheid wil het wagenpark versneld vergroenen en trekt daarvoor de portemonnee. Driekwart van de investeringskosten in een laadpaal kunt u afschrijven en u komt ook nog eens in aanmerking voor investeringsaftrek. Voor het geld moet en mag u het niet laten. Maar als u kiest voor een gespecialiseerde installateur, dan houden de voordelen niet op bij de belastingaangifte. Groenopladen is zo’n specialist. Voor dit bedrijf is elke locatie anders. Het gebouw en het terrein worden eerst grondig geïnspecteerd, zodat de meest gunstige route voor de bekabeling kan worden uitgekozen en het meest geschikte materiaal. De laadpaal moet er bij Groenopladen in één keer goed en wel in. Deze leverancier heeft een broertje dood aan onduidelijke offertes en meerwerk achteraf, omdat een opdrachtgever die met onverwachte rompslomp en kosten wordt geconfronteerd nooit een tevreden klant wordt die een aanbeveling doet. Een laadpaal hoort bovendien niet op zichzelf te staan maar ‘slim’ samen te werken met de beschikbare groene stroom. Zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen op het bedrijfsgebouw geïnstalleerd, dan komt de stroom bij voorkeur daarvandaan. Vergroening doen we liefst op alle vlakken, want wie elektrisch rijdt doet dat in ieder geval deels uit groene motieven. Dat geldt natuurlijk des te meer voor een professioneel installateur van laadpalen.

Aanscherpen

De overheid gaat de regels geleidelijk aanscherpen. De verplichte laadpaal bij tien parkeerplekken geldt nu enkel nog voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen, maar over vijf jaar ook voor alle bestaande. En over tien jaar worden er geen dieselauto’s meer geproduceerd. De toekomst is onvermijdelijk groen en dus elektrisch. Dat is wat we graag willen maar over enkele jaren ook zullen moeten. Linksom of rechtsom: dat de laadpaal toekomst heeft staat als een (laad)paal boven water.

Voor meer informatie, ga naar:  www.groenopladen.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.