Bedrijfsverkoop - het uur van de waarheid

12 augustus 2018 15:34

Bedrijfsverkoop - het uur van de waarheid

De markt voor bedrijfsoverdracht trekt aan. Nieuwe, overwegend jonge, ondernemers oriënteren zich breed. Een hele generatie ondernemers treedt terug. Wat laten zij achter? In handen van wie? Tegen welke prijs?

Adriaan Jongejan en Piet-Wim Klaver van deOverdrachtAdviseur brengen verkopende en kopende partijen met elkaar in contact. Als overdrachtadviseurs putten zij uit een schat aan contacten en ervaring. Piet-Wim Klaver: “Diverse cliënten noemen onze klankbordfunctie nog wel eens belangrijker dan die van dealmaker.”

Bestaat er één ‘beste verkoopmanier’?

“Goeie vraag” zegt Adriaan Jongejan, “de beste manier bestaat én is tegelijk nooit hetzelfde. Bedrijfsverkoop is altijd maatwerk, afhankelijk van omstandigheden en details. Voldoende voorbereidingstijd kunnen nemen werkt in je voordeel.”

Dat weet iedereen toch?

“Ja en nee…we ontmoeten bedrijfseigenaren die het idee van verkoop verschrikkelijk vinden. Ze lopen er mee rond én ze lopen er voor weg, een soort uitstelgedrag. Ik begrijp dat wel, objectief zijn naar jezelf en afstand nemen is best lastig.” Piet-Wim: “Ook het idee dat, áls het zover is, jaarcijfers voldoende basis vormen voor succesvolle verkoop leeft nog steeds. Helaas wijst de praktijk vaak anders uit. Pas met gedegen bedrijfsanalyse en bedrijfswaardering geef je jezelf een sterke verkooppositie.”

Vandaar jullie succesvolle vier-stappen-plan voor bedrijfsverkoop?

Piet-Wim: “Absoluut, het zijn op onze website goed bezochte pagina’s. Met planmatige aanpak word je als verkopende partij niet overvallen en kun je sneller handelen. Je geeft een gegadigde voor overname namelijk direct duidelijkheid!”

Speelt geld altijd de hoofdrol?

Adriaan: “Vergis je niet, natuurlijk speelt de opbrengst een vitale rol. Maar, zoals gezegd, bedrijfsverkoop ligt bij veel opdrachtgevers en zéker hun familie gevoeliger dan gedacht. Daar zijn we dus ook scherp op, als klankbord zeg maar – en dat werkt.”

Piet-Wim: “En altijd weer is het moment van verkoop het uur van de waarheid.”


[caption id="attachment_29008" align="alignright" width="278"] Paul de Betuë[/caption]

Onverwacht het juiste moment

De juiste begeleiding op het juiste moment. Zo bekijk ik de ervaring met Adriaan Jongejan en Piet-Wim Klaver. Het zit zo: Monique, mijn vrouw, en ik startten in 2007 een kinderdagverblijf (de Keet/red.). Daar kwamen al snel meer vestigingen bij, we boden ook buitenschoolse opvang. Booming business, keihard werken.

Onverwacht en onvoorbereid

Recent namen we vrij onverwacht afscheid van onze onderneming. We waren er niet op voorbereid, het is ons overkomen. Gezondheidsomstandigheden speelden een rol. Net zoals het besef dat verantwoorde doorontwikkeling nóg meer energie en investeringen zou vragen.

“Waarom neem je ons niet over…?

Die vraag ontsnapte mij tijdens een gesprek met een collega-organisatie. Het gesprek nam een andere wending. Uiteindelijk met overname tot gevolg. Een kort maar vrij heftig traject.

Belangen en emoties

Adriaan Jongejan en Piet-Wim Klaver waren voor ons super belangrijk. Als begeleiders en ondersteuners waren ze 7x24 bereikbaar. Niet alleen als het om de cijfers ging, ook als gevoelens van verdriet en teleurstelling opspeelden. Zoals gezegd, we waren er niet echt op voorbereid.

Had het anders gekund?

Ik wens niemand zo’n onverwacht en noodzakelijk afscheid van ‘je kindje’. En ja, planmatige voorbereiding geeft ongetwijfeld meer rust. Die tijd hadden we niet. Het is zoals het is – en het is goed.

 deOverdrachtAdviseur

Koperwiek 1  1742 GR Schagen

Adriaan Jongejan 06 1502 2000

Piet-Wim Klaver 06 2414 7415

www.deoverdrachtadviseur.nl

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.