Gepubliceerd op 16 juni 2020

Arnhemse ingenieurs lopen voorop met waterstofvoertuigen voor het openbaar vervoer

Arnhem is dé pioniersstad voor waterstofmobiliteit. Regionale organisaties ontwikkelen diensten en producten rondom waterstof voor een schonere wereld. Gemeente Arnhem en provincie Gelderland bijvoorbeeld, willen meer dan 90 waterstofauto’s in en om Arnhem laten rijden met het project H2-Drive. En er gebeurt meer. Zo ontwikkelt het Arnhemse bedrijf HyMove waterstofbussen én laat deze al rijden op verschillende buslijnen in Nederland.

HyMove ontwikkelt waterstofbrandstofcelsystemen voor toepassingen in het openbaar vervoer. Ook ontwikkelen ze deze systemen voor touringcarbussen, bestel- en vrachtwagens en als zelfstandige energievoorziening. Jan van Beckhoven, commercieel manager van HyMove: ‘Ons eerste doel is om het Nederlandse openbaar vervoer zoveel mogelijk te verduurzamen en daarbij samen met studenten van de HAN nieuwe kennis op te doen over rijden op waterstof. Nu richten we ons vooral nog op de ontwikkeling en inzet van waterstofbussen, zoals de twee die op dit moment voor passagiersvervoer op de Veluwe rijden. We gaan steeds een stap verder in het verduurzamen van ons openbaar vervoer.’

Eerste test waterstofbussen een succes

Samen met vervoersmaatschappij Keolis begon HyMove in 2016 met de inzet van één waterstofbus. In juni 2018 kwam daar een tweede bij. Van Beckhoven: ‘Keolis zet deze voertuigen in op buslijnen in steden als Apeldoorn, Zwolle en Amersfoort. Per dag leggen ze tussen de 270 en 440 kilometer af. Dit is haalbaar, omdat onze waterstofbussen een actieradius van 460 kilometer hebben. In tegenstelling tot veel batterij-elektrische bussen is geen aanpassing van de dienstregeling nodig, omdat onze waterstofbussen een hoge actieradius en een korte tanktijd hebben. Dankzij de data uit alle ov-ritten weten we nu dat door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar zijn met bussen op diesel of aardgas. Het grote verschil is dat onze waterstofbussen geen CO2 uitstoten en daarom een betere optie zijn voor mens en milieu.’

Waterstof als sleutel voor energietransitie

‘Zonder waterstof kun je het wel schudden als je een duurzame wereld wilt’, vertelt Van Beckhoven over het belang van waterstof. ‘Er is geen andere bruikbare brandstof voor voertuigen die én emissieneutraal is én zorgt voor een grote actieradius. Een grote actieradius is belangrijk voor het openbaar vervoer, want bijvoorbeeld een bus moet op één tank lange afstanden kunnen rijden. Elektrische bussen kunnen alleen een kortere afstand afleggen en het duurt uren voordat ze weer volledig opgeladen zijn. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten. Waterstof is dan ook dé sleutel tot de energietransitie. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen zich hiervan bewust zijn, van politieke bestuurders tot aan de buschauffeurs van onze waterstofbussen. Het enthousiasme dat de chauffeurs over deze bussen hebben, werkt aanstekelijk en is mooi om te zien. We gaan ervoor dat straks het hele openbaar vervoer op waterstof rijdt!’

Arnhem: pionier in H2-mobiliteit

Arnhem is dé pioniersstad voor waterstofmobiliteit. Ook gemeente Arnhem stimuleert al langer en op allerlei manieren een duurzame leefomgeving en duurzame energie. Bijvoorbeeld in het programma New energy made in [Arnhem]. En met het project H2-Drive – een initiatief samen met provincie Gelderland – wil ze minimaal 90 waterstofauto’s in en om Arnhem laten rijden. Want waterstofauto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit, en verbeteren zo de luchtkwaliteit in de regio.