7 manieren om je omzet te maximaliseren met een CRM-systeem
5 februari 2021 13:29
Een CRM-systeem helpt je om orde te scheppen en een overzicht van je klantinformatie te krijgen, zodat je gestructureerder kunt werken met je klantrelaties. Maar wat betekent dat voor jou als verkoper? En hoe kun je een CRM-systeem in jouw voordeel gebruiken? Hier zijn zeven voorbeelden van slimme CRM-functies waarmee je je omzet kunt maximaliseren.
-
Bespaar tijd met een compleet klantoverzicht
Een CRM-systeem verzamelt alle bedrijfs- en klantinformatie op één plek, zodat jij als verkoper je tijd kunt besteden aan wat het belangrijkste is: op een professionele en persoonlijke manier communiceren met de klant.
Je hoeft geen tijd te verspillen aan het zoeken naar informatie in Excel-bestanden en op post-its, of aan collega's vragen wat er aan een bepaalde klant is beloofd. Zoek in plaats daarvan de klant op in het CRM-systeem en krijg direct een compleet overzicht. Welk product/welke dienst hebben ze eerder gekocht? Lopen er momenteel zaken of projecten? Hoeveel hebben we hen het afgelopen jaar gefactureerd? Met alle informatie op één plek, hoef je geen detective meer te spelen en kun je in plaats daarvan je energie steken in de communicatie met nieuwe en bestaande klanten. We hoeven je ook niet uit te leggen dat je zo meer tijd overhoudt om meer klanten van dienst te zijn, wat op de lange termijn zal resulteren in meer omzet!
-
Stimuleer je verkopen en versnel het afronden van deals
Als verkoper is het aan jou om ervoor te zorgen dat je verkoopgesprekken ergens naartoe leiden, maar soms is het moeilijk om te bepalen hoe je de volgende stap moet zetten om een mogelijke deal te sluiten. Een CRM-systeem begeleidt je bij elke deal en zorgt ervoor dat je altijd weet wat de volgende verkoopstap is. Plan ook toekomstige activiteiten in en laat het CRM-systeem herinneringen sturen wanneer het tijd is om een vergadering te plannen, een verkoopgesprek op te volgen of een offerte te sturen. Dit zal je helpen succesvolle gesprekken te voeren en sneller deals te sluiten.
-
Automatische meldingen wanneer je deals sluit
Het lijdt geen twijfel dat het een geweldig gevoel is om een deal te sluiten. Het is ook een gebeurtenis die je vaak wilt delen met je baas en collega's. Zou het niet fijn zijn dergelijke zaken niet handmatig te hoeven delen? Wij denken van wel!
Koppel het CRM-systeem aan een van je interne communicatiekanalen (bv. Slack, Workplace of e-mail) en er worden automatische notificaties verstuurd zodra je een deal hebt gesloten in het CRM-systeem. Jij beslist welke informatie er wordt verzonden. Je kunt bijvoorbeeld toevoegen wie het project heeft geïntroduceerd, wat de naam van de klant is en wat de waarde van de deal is. Dit bespaart iedereen tijd waardoor er meer focus kan worden gelegd op het sluiten van nieuwe deals.
-
In een mum van tijd cijfers en prognoses
Hoeveel verkoopgesprekken heb je de afgelopen maand gevoerd? Hoe ziet je verkoop-pipeline eruit? Haal je je target? Hoeveel hoog is de hit rate van jouw bedrijf? Het organiseren en opvolgen van je verkopen kan een tijdrovende klus zijn als je het allemaal zelf moet uitzoeken.
Registreer al je activiteiten en deals in je CRM-systeem en je kunt met slechts een paar klikken statistieken bekijken over hoe jij en je team presteren op basis van de vastgestelde doelen en KPI's. Wil je ook visuele statistieken en grafieken zien van hoe je presteert, dan kun je het CRM-systeem koppelen aan een BI-tool.
-
Meerdere deals tegelijkertijd managen
Het is niet eenvoudig om 10, 15 of 20 zakelijke kansen tegelijkertijd te managen, om gesprekken, offertes en follow-ups bij te houden. Of ja, in ieder geval niet zonder ondersteuning! De meeste mensen kunnen maar 7 dingen (+/- 2) tegelijk in hun werkgeheugen opslaan. Dus hoe pak je dat aan? Dat doe je natuurlijk door het CRM-systeem jouw "supergeheugen" te laten zijn! Laat jouw CRM-systeem het overzicht houden over jouw bedrijf en je eraan herinneren als je bent vergeten contact op te nemen met een klant of een offerte op te volgen. Hierdoor kun je veel deals tegelijk managen, zonder dat er iets tussen wal en schip valt.
-
Minder administratie
Administratieve taken zijn meestal onvermijdelijk bij verkopen. Tegelijkertijd is het waarschijnlijk een van de taken die verkopers het minst graag doen. Als je een CRM-systeem op de juiste manier gebruikt, kun je echter veel tijd besparen die je anders kwijt zou zijn aan administratie. Met behulp van integraties met systemen die je in je dagelijks leven gebruikt (bijvoorbeeld ERP en je e-mail), hoef je niet op meerdere plaatsen dezelfde informatie in te voeren. Je kunt er ook voor zorgen dat het CRM-systeem snelkoppelingen bevat waarmee je bedrijfsinformatie kunt importeren of verkoopdoelen "in bulk" kunt instellen, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Als je vindt dat je CRM-systeem meer administratie oplevert dan gemak, dan is het waarschijnlijk tijd om te bekijken of het mogelijk is om het systeem te verbeteren.
-
Minimaal aantal keer klikken om een telefoontje te plegen
Maak je gebruik van een telefooncentrale, dan is het vanzelfsprekend om deze aan te sluiten op je CRM-systeem. Als een contactpersoon die in het systeem is geregistreerd je belt, ontvang je direct de klantinformatie in je CRM-systeem. Maar daar houdt het niet op! Je kunt ook rechtstreeks vanuit het CRM-systeem een contactpersoon bellen. Dit betekent dat je geen lange telefoonnummers handmatig hoeft in te voeren of je contactenlijst op de telefoon hoeft te doorzoeken. Het bespaart je veel tijd en maakt het gemakkelijker om je te concentreren op wat belangrijk is: de gesprekken zelf.
Ben je door deze 7 stappen om en wil je een goed CRM-systeem aanschaffen? Of was je sowieso al op zoek naar een goed CRM-systeem? Lime CRM biedt alles wat hierboven genoemd is – en meer! Meer weten? Kijk op https://www.lime-technologies.nl/lime-crm-maximaliseer-je-sales/
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.