5 tips voor een succesvolle webshop

17 april 2019 09:54

5 tips voor een succesvolle webshop

Een webwinkel beginnen is tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld. Op internet zijn tal van handleidingen te vinden en anders is er altijd wel een handige neef of kennis die je op weg kan helpen. Wil je echter genoeg klanten naar je webshop trekken om er een goede boterham mee te verdienen, dan heb je wel wat meer kennis en kunde nodig. In dit artikel geven wij je 5 tips om succesvol aan de slag te gaan met je eigen webshop.

1. Kies het juiste E-commerce platform

Het ontwikkelen van een webshop kost de nodige tijd en moeite. Je doet er dus verstandig aan om te zorgen voor een stevig fundament, zodat je digitale winkel straks niet als een kaartenhuis in elkaar stort. Er zijn verschillende E-commerce platformen die je daarvoor kunt gebruiken. Dit is de software waarop je jouw webwinkel gaat bouwen. Bekende platformen zijn WooCommerce en Magento. Voor welk platform je kiest, hangt af van wat jij belangrijk vindt voor je webshop. Denk daarbij niet alleen aan je wensen op dit moment, maar ook aan je strategie voor de lange termijn. Wil jij je straks ook gaan richten op de buitenlandse markt, dan is het bijvoorbeeld handig als je webshop meertalig is en ondersteuning biedt voor verschillende munteenheden. Schakel een Magento of WooCommerce specialist in om alle mogelijkheden die jouw platform biedt te benutten.

2. Let op de gebruiksvriendelijkheid

Niets is zo vervelend als een webshop waarbij je eindeloos moeten doorklikken om te vinden wat je zoekt. Gebruiksvriendelijkheid is daarom één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle webshop. Dit bereik je door het ontwerp van je webshop zo overzichtelijk en logisch mogelijk te maken. Ook zoekfilters, snelle laadtijden, eenvoudige betaalopties, chatbots en social media-koppelingen dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Vergeet ook niet om rekening te houden met mobiele gebruikers.

3. Wees onderscheidend

De concurrentie op het gebied van online shopping groeit enorm. Het is dus zaak om jouw webshop meteen goed in de markt te zetten. Dit lukt het beste als je weet wat jouw online winkel onderscheidt van die van je concurrenten. Met andere woorden: wat is jouw unique selling point (USP)? Dit kunnen zaken zijn als gratis verzending, snelle levertijden, gratis retourneren, levenslange garantie, een spaarpuntensysteem of een gratis cadeauverpakking, maar ook extra content in de vorm van uitlegfilmpjes of inspirerende blogs kunnen bijdragen aan een unieke klantervaring.

4. Geef goede productinformatie

Als er één aspect is waarop een fysieke winkel beter scoort dan een webwinkel, dan is het wel het feit dat je in een fysieke winkel het product daadwerkelijk kunt aanraken en oppakken. Kleding kun je er passen, kleuren in werkelijkheid beoordelen en vragen direct stellen aan een winkelmedewerker. Zorg daarom voor goede productinformatie en afbeeldingen van hoge kwaliteit in je webshop. Voor veel producten geldt bovendien dat video een grote meerwaarde heeft. Daarmee kun je een product van alle kanten laten zien en eventueel de werking uitleggen. Ook het tonen van vergelijkbare producten en de mogelijkheid om te chatten met een medewerker, wordt door veel klanten op prijs gesteld.

5. Zorg voor online vindbaarheid

Tot slot wil je natuurlijk zoveel mogelijk traffic genereren naar je webshop. Oftewel, je wilt gevonden worden door je doelgroep. Een goede positie in de zoekresultaten van Google helpt je daarbij. Die positie kun je zelf beïnvloeden met behulp van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het gebruik van de juiste trefwoorden in de teksten van je webshop. Neem dus niet zomaar de productinformatie van je leveranciers over, maar denk na over de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en de informatie waarnaar je klanten op zoek zijn. Ook online marketing via social media en nieuwsbrieven zorgt ervoor dat je klanten de weg naar je webshop weten te vinden. En hebben ze eenmaal een aankoop gedaan? Moedig ze dan aan om een positieve recensie achter te laten, waarmee je andere klanten ook weer over die virtuele drempel trekt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.