Medewerkers jubilerend Van Ons hebben obsessief karakter.

1 november 2016 16:48

Medewerkers jubilerend Van Ons hebben obsessief karakter.

‘De samenwerking start pas als de site, de app of het platform is opgeleverd’

Er is één groot knelpunt waar elke marketingmanager elke dag tegen aanloopt; er zijn te veel technische problemen op het gebied van automatisering en de koppelingen met het internet waardoor verkoop- en communicatiedoelstellingen niet, nauwelijks of moeizaam worden bereikt.

Volgens Bas van der Lans (28) en Robert van Eekhout (30), de twee CEO’s van het Amsterdamse Van Ons, dat dit najaar 10 jaar bestaat, kunnen (nee, moeten!) die technische problemen worden opgelost. “Wij zijn het argument voor onze opdrachtgevers, dat ze kunnen doorgroeien.”

“Maar er is nog iets,” zegt de zichtbaar bevlogen Robert. “Veel ondernemers – en dus ook hun marketeers – kennen hun doelgroepen niet 100%. Er zijn altijd onzekere variabelen. Klanten en potentiële klanten gedragen zich vaak anders dan je zou verwachten. En dús móet je je verwachtingenpatroon ten aanzien van bijvoorbeeld je website, je apps of andere technische applicaties vaak aanpassen. Sterker nog: je moet die laten mee-ontwikkelen.”

Robert is stellig. “Eigenlijk start de samenwerking met ons pas als de website, de app of het online platform is opgeleverd. Je gaat dan pas leren en ervaren wat wel werkt en wat niet werkt, ten aanzien van je klanten en doelgroepen. Het is onze missie om dan te zorgen dat er voortdurend wordt geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Dat laatste kan heel diep gaan. Van het ingevulde contactformulier op de site dat meteen wordt gekoppeld aan een CRM tot aan het linken van webshopverkopen aan de voorraad van leveranciers, de verbindingen met software als SalesForce of het koppelen van de facturering aan Exact.”

Volgens het ondernemende tweetal, dat tijdens de studie al het ondernemerschap instapte en inmiddels is doorgegroeid naar bijna 20 medewerkers én nu gevestigd is in het centrum van Amsterdam, kan 80% van de bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd. “Daardoor word je schaalbaarder. Ondernemers beseffen dit vaak niet. Ze weten niet dat internet een rol krijgt die breder is dan louter de promotie van het bedrijf. We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het ontwikkelen van die koppelingen; precies dáár waar andere webbureaus op stuk zijn gelopen. We zijn nu zelfs zó ver dat we licenties uitgeven waar andere webbureaus mee kunnen werken om toch aan de (technische) vraag van hun klant te kunnen voldoen.”

Als aan Robert wordt gevraagd, waarom hij en zijn compagnon Bas én de rest van het team van medewerkers (“Een enthousiaste groep van gemotiveerde nerds!”) die kennis en competenties hebben en dit op deze wijze aan de markt aanbieden, is Robert helder: “We hebben het belangrijk gemaakt. Niets meer en niets minder.”

“We hebben bovendien een obsessief karakter. Als er een technische uitdaging is, dan móet er een oplossing komen. Ik slaap niet rustig als die oplossing er niet is. Dus, we maken het af. Die drang of drive zie ik bij al onze medewerkers. Bovendien hebben we een interne trainingscultuur ontwikkeld waarbij de programmeurs elkaar één keer in de maand vertellen hoe ze een technische uitdaging van een klant hebben opgelost. Blijvend leren zit in ons DNA.”

Hoewel de profilering van Van Ons al stevig en positief is, weten Bas en Robert wel wat het beeld over 5 jaar moet zijn. “We willen onze opdrachtgevers én concurrenten helpen die vastlopen met de bouwstenen. Slimheid is ons groeimodel. Daarnaast staat bij ons de klant niet centraal. Deze staat naast ons. We hebben nadrukkelijk géén U-Vraagt-Wij-Draaien-Relatie met onze opdrachtgevers. We zitten dicht op de interne ambitie van onze klanten. Het is de enige modus waardoor onze klanten kunnen doorgroeien.”

www.Van-Ons.nl

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.