Social media in het marketing proces in een B2B omgeving

5 oktober 2017 14:48

Social media in het marketing proces in een B2B omgeving

U heeft zich waarschijnlijk wel eens afgevraagd hoe u social media in uw marketing proces kunt inzetten. In dit artikel over leadgeneratie (deel 2 van de serie van 5) geven we een aantal opties om nieuwe leads en zichtbaarheid binnen uw doelgroep te realiseren.

Socifueld leadgeneratieal media is een breed begrip met veel verschillende kanalen . Denk hierbij aan Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Wechat etc. Omdat de inzet van social media tijd vergt, is het belangrijk om een keuze te maken welke kanalen het beste bij uw doelgroep en uw organisatie passen. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden om resultaat met social media te behalen.

Volgers en volgen

Op de verschillende social media kanalen kunt u een groep volgers opbouwen. Dit wordt ook wel een netwerk genoemd. Door kennis te delen met dit netwerk, komen uw organisatie en uw expertise hierin onder de aandacht. Een beproefde manier is om mensen te volgen die interessant voor u zijn. Het is regelmatig zo dat deze mensen u dan terugvolgen. Doordat deze mensen u terugvolgen, komt u weer in een ander netwerk terecht op het moment dat één van uw berichten door de andere persoon wordt gedeeld.

#Taggen en reageren

Op de social media kanalen is het mogelijk om extra aandacht te leggen op bepaalde zoekwoorden. Hierdoor komen mensen die niet in uw directe netwerk zitten en op deze woorden zoeken, uw bericht en daarmee uw kennis, aanbieding en/of bedrijf tegen.

Het delen van kennis en het onder de aandacht komen kan ook door te reageren op wat anderen schrijven. Op deze wijze komt u steeds meer als een expert naar voren. De interactie die u dan heeft, wordt weer zichtbaar in het netwerk van de persoon waar u op reageert.

Social media monitoring

Het is mogelijk om in één oogopslag zicht te krijgen op wat er op de social media kanalen wordt gezegd. Over uw organisatie, over uw vakgebied, over bepaalde thema’s en woorden, door specifieke mensen, vanuit specifieke organisaties. Door inzet van een social media Monitoring Tool kunt u dit volgen en bent u met een kwartier per dag op de hoogte van wat er speelt

Verkeer naar uw Call to Action

Social media wordt veel ingezet om verkeer naar de eigen website in het algemeen en naar een specifiek aanbod te verhogen. Door in uw social media bericht een link te leggen naar een bepaalde Call to Action  op uw website, stimuleert u het bezoek op uw site en activeert u de bezoeker om uw Call to Action te bekijken

UTM code

De tijden van het niet kunnen meten wat een marketing actie heeft opgeleverd, zijn voorbij. Door het toevoegen van een zogenaamde UTM code achter uw bericht, is het mogelijk om het resultaat van uw bericht (bv. het aantal bezoekers naar uw site of het aantal resultaten van uw Call to Action) meetbaar te maken.

Wilt u ook gericht social media kanalen inzetten in uw marketing activiteiten? Meer dan alleen een account aanmaken die dan een zachte dood sterft? Dan is het opzetten en eventueel uitbesteden van uw social media activiteiten iets voor u!

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.