Gepubliceerd op 9 juni 2021

Mijlpaal: ICON. AMSTERDAM verkoopt 100.000 broeken wereldwijd

ICON. AMSTERDAM heeft wereldwijd meer dan 100.000 broeken verkocht en verwacht dat aantal binnen een jaar te verdubbelen. Het jonge modemerk – opgericht in 2018 – maakte na de lancering van de recentste wintercollectie een explosieve groei door en verkoopt inmiddels ruim 15.000 broeken per maand. Met de nieuwe zomercollectie in aantocht lijkt er aan het succes maar geen einde te komen.

“Toen we startten met de ontwikkeling van de laatste collectie wist niemand wat we van de toekomst mochten verwachten”, schetst oprichter en eigenaar Samuel Onuha de situatie aan het begin de huidige coronacrisis. “Velen van ons werkten thuis, waardoor er een enorme behoefte bestond aan comfortabele en tegelijkertijd stijlvolle jeans-, vrijetijds- en pantalonbroeken, waarin je ook buiten de deur gezien mag worden”, aldus Onuha. “Daarmee zijn wij aan de slag gegaan en dat wordt nu beloond.”

Explosieve groei na lancering wintercollectie

Nu de mijlpaal van 100.000 verkochte broeken is bereikt, verwacht ICON. AMSTERDAM nog dit kalenderjaar de volgende grens van 200.000 broeken te doorbreken. Het grootste deel van de 100.000 verkochte broeken betrof immers items uit de recentste collectie. Zeker nu ook bekende namen zoals Rico Verhoeven en YouTubester Vitali Zdorovetski de kleding van ICON. AMSTERDAM dragen, heeft het exclusieve herenmodemerk definitief zijn plek in de Nederlandse modemarkt opgeëist.

Daaraan hebben Samuel Onuha en zijn team hard gewerkt. “In een vroeg stadium van de coronacrisis een volledige lijn ontwerpen die hierop inspeelde en deze op tijd voor het winterseizoen lanceren, bracht de nodige tijdsdruk met zich mee”, licht Onuha toe. “Bovendien moesten we in dergelijke ongekende omstandigheden volledig vertrouwen op onze eigen intuïtie”, benadrukt hij. “Dat we nu ruim 15.000 broeken per maand verkopen en kunnen terugkijken op onze succesvolste collectie tot nu toe, zien we als bevestiging dat onze inzichten de juiste waren.”

Nieuwe collectie aanstaande

Over iets meer dan een maand lanceert ICON. AMSTERDAM zijn nieuwe zomercollectie. Deze bestaat net als de vorige collecties volledig uit broeken, een streven waaraan het merk ook in de toekomst wil vasthouden. Wel zijn de nieuwe items meer gericht op het nachtleven, nu daar ondanks de coronacrisis wereldwijd steeds meer ruimte voor is. Dat betekent onder meer een verbeterd ontwerp, hoogwaardigere materialen en de mogelijk om de broeken met een riem te dragen.

Over ICON. AMSTERDAM

ICON. AMSTERDAM werd opgericht in oktober 2018. Eigenaar en tevens oprichter Samuel Onuha kwam hiermee tegemoet aan de vraag naar stijlvolle broeken met een muscle fit pasvorm, die in Nederland slechts beperkt beschikbaar waren. Sindsdien lanceert ICON. AMSTERDAM jaarlijks een collectie voor zowel het zomer-, als het winterseizoen, waarmee het meer dan 40.000 terugkerende klanten uit hoofdzakelijk Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten aan zich heeft weten te binden.