Gepubliceerd op 25 november 2020

ULTIEME WAARDERING RICHTING WERKNEMERS: KOFFIEREVOLUTIE DOOR DE BRIEVENBUS

Corona vraagt veel van werknemers. Wakuli brengt daarom nu pakketten met eerlijke en vers gebrande kwaliteitskoffie naar de thuiswerk-brievenbus. Zo houden werkgevers niet alleen hun mensen scherp, het is ook de ultieme blijk van waardering voor loyale medewerkers in crisistijd. Bovendien levert iedere boon de koffieboeren zo’n 2 tot 3 keer meer op dan bij supermarktkoffie. “Met direct trade haalt Wakuli alle overbodige schakels uit de lange koffieketen en worden consumenten aan producenten gekoppeld”, aldus medeoprichter Yorick Bruins.

Direct Trade: eerlijkheid smaakt het best

Bruins was jarenlang werkzaam als adviseur van boerencoöperaties in Tanzania. Hij zag bevriende Afrikaanse boeren de koffieplanten uit de grond trekken en vervangen door andere gewassen, simpelweg omdat er te weinig werd verdiend. Voordat koffie bij de consument in huis lag, ging deze eerst nog langs een lokale opkoper, tussenhandelaren, wereldbeurzen, importeurs en supermarkten. Door die inefficiënte keten en machtige tussenschakels worden kleinschalige koffieboeren alleen maar armer, terwijl de consument oude ontraceerbare koffie drinkt.

“De koffiemarkt kan een stuk eerlijker” vertelt Bruins. “Veel boeren ontvangen een niet-leefbaar inkomen, omdat te veel partijen mee willen profiteren van de noeste arbeid op de plantages. Waar boeren doorgaans zo’n zeven procent van de opbrengst krijgen, ontvangen ze voor de direct trade Wakulibonen zo’n 22 procent. Bovendien is de koffie vers gebrand en ligt hij vlak daarna op de deurmat.” Dat is een groot verschil met de supermarktkoffie; die is niet alleen minder vers maar ook op hoge temperatuur gebrand en dus van lagere kwaliteit. Met Wakuli krijgen boeren dus beter betaald én maak je thuiswerkers blij met vers gebrande kwaliteitskoffie door de brievenbus.

Thuiswerkpakketten in alle vormen en maten

Wakuli en wifi; hét recept voor werknemers die vanwege de crisis vanuit huis werken. Werkgevers laten hun waardering blijken door de vrolijk ingepakte Wakuli-thuiswerkpakketten met een persoonlijk bedankkaartje op het huisadres van de collega te laten bezorgen. “Ons team reageerde ontzettend enthousiast. Niet alleen vanwege het gebaar, maar ook het verhaal van Wakuli en de kleurrijke uitleg over de koffie werden gewaardeerd”, zegt Wiebe Vree van kledingmerk Mr Marvis. Er is de keuze uit koffie afkomstig uit Peru, Nicaragua of Indonesië, een koffieblend (100% Arabica uit Brazilië en Mexico) of een maandelijks variërende New Origin koffie uit wisselende koffielanden. Werknemers kunnen individueel kiezen uit bonen, filtermaling, espressomaling of een pakket met biologisch afbreekbare en composteerbare cups. En ook voor fanatieke theedrinkers zijn er opties! Er zijn Wakuli-thuiswerk pakketten verkrijgbaar vanaf 9,95 euro per werknemer. Zie voor meer informatie www.wakuli.com/forbusiness.

Over Wakuli

Wakuli is in 2019 opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld. Bruins werkte jarenlang als adviseur voor boerencoöperaties in Oost-Afrika en zag dat de huidige koffiemarkt niet deugt. Samen met Grosfeld kwam het Wakuli concept tot stand. De impact startup uit Amsterdam is gespecialiseerd in kwaliteitskoffie die in eigen huis wordt gebrand. Naast versheid en kwaliteit focust het bedrijf zich op duurzaamheid en impact. Zij hebben zich ten doel gesteld om in 2025 één miljoen huishoudens in heel Europa te verbinden met 50.000 koffieboeren. Door Direct Trade halen zij alle overbodige schakels uit de doorgaans lange koffieketen. Zodoende creëren zij shared value aan beide kanten van de keten: beter betaalde boeren en koffiedrinkers die vers gebrande specialty koffie thuis geleverd krijgen door de brievenbus. Wakuli koffie is te koop via een flexibele abonnementsvorm, direct afgesloten door de klant.