Als festivaltenten start-up overleven in jaar zonder festivals
26 november 2020 14:01
KarTent doorstaat corona-crisis door introductie van nieuw assortiment kartonnen artikelen
2020 had het jaar van KarTent moeten worden. Met meer dan 200 festivals en evenementen in heel Europa zag de zomer er voor KarTent erg rooskleurig uit. In het festivalseizoen zou start-up KarTent 30.000 kartonnen tenten opzetten op festivals in heel Europa. Tot corona roet in het eten gooide. Vanaf maart heeft KarTent zich gestort op het ontwerpen en verkopen van nieuw duurzaam kartonnen speelgoed en producten voor kantoor en thuis. In de laatste maanden van het jaar is de omzet spectaculair gegroeid door de verkoop van originele kartonnen artikelen voor Sinterklaas en Kerst.
Nog voordat Nederland op slot ging waren de meeste festivals en evenementen in Europa al geannuleerd. Het begint er inmiddels sterk op te lijken dat festivals de laatste in de ‘corona-wachtrij’ zijn, en dat de eerste festivals nog wel even op zich zullen laten wachten.
Stilzitten en wachten tot een volgend festivalseizoen zou het einde van de jonge onderneming betekend hebben. Het roer moest dus rigoureus om. Na de uitbraak van de corona-pandemie heeft KarTent zich in korte tijd omgevormd van een bedrijf voor de productie en verkoop van kartonnen festivaltenten tot een bedrijf met duurzame kartonnen artikelen voor thuis of op kantoor. De voorraad kartonnen tenten werd versneden tot kartonnen scheidingswanden voor gebruik in de horeca of op kantoor, afvalbakken of thuiswerk-stations. Een nieuw assortiment producten, hard nodig voor bedrijven die in ‘de anderhalve-meter-samenleving’ veilig wilden blijven werken.
Met ons jonge dynamische team en dankzij creatief ondernemerschap hebben we na afgelasting van alle festivals ons bedrijf getransformeerd door in te spelen op de actualiteit. Eerst de ontwikkeling van zgn. ‘corona-schotten’ en in het laatste kwartaal door de ontwikkeling van trendy artikelen voor in huis of op kantoor en nu speelgoed voor de decembermaand. Vanuit onze basisfilosofie van hergebruik en duurzaamheid bekend van onze kartonnen festivaltent, zijn wij nieuwe producten gaan ontwerpen. Met een zeer gevarieerd en duurzaam aanbod kartonnen originele artikelen als resultaat. Het assortiment van KarTent omvat nu onder meer speelhuisjes, een speelgoedraket en trendy kartonnen designlampen, maar ook ‘out of the box’ producten zoals bedden, kasten en zelfs een babywieg.
Timo Krenn, co-founder KarTent: “Speciaal voor Sinterklaas en kerst hebben wij bijzondere artikelen van karton ontwikkeld: een schoorsteen om je schoentje te kunnen zetten, een grote stoomboot voor thuis of op de peuterschool en een kerstboom en een rendierkop voor aan de muur. Dankzij de creatieve impulsen uit ons jonge team zijn wij erin geslaagd na een zware zomer zonder festivals, dankzij onze nieuwe producten een nieuw ‘hoogseizoen’ te creëren en stevenen wij af op een recordomzet met Sinterklaas en kerst.
Niemand heeft een product voor eeuwig nodig. Wij zien steeds vaker consumenten die er van balen dat producten na gebruik op de vuilnisbelt eindigen. Op festivals valt dit extra op, omdat de tenten slechts een paar dagen gebruikt worden. Maar dit is uiteraard niet exclusief voor festivals; uiteindelijk heeft elk product een beperkte levensduur en moet er worden nagedacht over wat er daarna met het product gebeurt”.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.