Zoetemelk voor al uw printmedia!
10 april 2018 11:07
Eigenaar Wilfred Geerlof heeft zijn roots in de drukkerij liggen. Zijn vader, tevens actief in de grafische branche, bracht zijn zoon al op jonge leeftijd onder in de drukkerij. Hier maakte hij als leerling drukker voor het eerst kennis met het vak.
Geerlof is dus opgegroeid in de praktijk: van drukker naar voorman tot eigenaar. Ruim twintig jaar werkte hij in de drukkerij. In de goede tijden zocht hij het in samenwerkingsverbanden en fusies. Één van die fusies was met Zoetemelk Media Services.
De kroegen langs
De oorspronkelijke oprichter, Ed Zoetemelk, zag al in een vroeg stadium dat grootformaat de toekomst had. Met posters onder de arm ging hij de kroegen langs, verkocht overal wat en had al snel een groot klantenbestand. In eerste instantie liet hij zijn orders nog drukken, maar al snel bleek het rendabeler een pand te huren en een printer aan te schaffen. In een tijdsbestek van twee jaar groeide het bedrijf enorm en kreeg Zoetemelk grote klanten in heel Nederland. De samenwerking met Geerlof groeide ook want het ‘gewone’ drukwerk wat werd binnengehaald werd onder gebracht in de drukkerij en Geerlof kon zijn klantenkring voorzien van grootformaat printwerk. Het leek haast voorbestemd dat de paden van deze twee rasverkopers elkaar kruisten.
In 2008 besloot Zoetemelk zijn droom na te jagen en te emigreren naar Oostenrijk. Zijn printimperium wilde hij goed achterlaten en dat kon in zijn ogen maar bij één iemand. En dus vroeg hij Geerlof of hij het signbedrijf wilde overnemen. “Veel keuze had ik niet, want als ik het niet zou doen verloor ik naast een grote klant ook mijn belangrijkste leverancier”, zo geeft Geerlof met enig gevoel voor ironie aan.
Schoon schip
Wel maakte hij direct schoon schip; de oude machines eruit en twee nieuwe Mutoh printers erin. “Ik moest de strijd aangaan met de concurrentie, de kwaliteit omhoog en de kosten naar beneden. De crisis brak aan en dan moet je er klaar voor zijn. Met name die kwaliteitssprong is echt mijn redding geweest. De printers draaiden ‘s nachts, en bij een eventuele storing konden de twee operators snel ter plaatse zijn.” Om een 24-uurs bedrijf waar te maken was Zoetemelk de eerste in Nederland die een inkt bulksysteem liet installeren op de Mutoh printers.
Uiteraard is Zoetemelk zich sindsdien blijven door ontwikkelen en hebben de beide Mutoh’s allang weer plaatsgemaakt voor een compleet nieuw machinepark waarmee echt de volgende stap als hoogwaardig sign bedrijf is gezet.
Materiaalkennis
Je kunt het zo gek niet bedenken of Zoetemelk kan het geprint leveren; van spandoeken, vlaggen, banieren, reclameborden, complete beurswanden, auto- en bedrijfspand bestickering tot de posters waar het allemaal mee begon. “We hebben de markt echt zien veranderen. Internetdrukkers maakten ook de sprong van standaard drukwerk naar een veel ruimer aanbod, en je moet toch mee. En dit kunnen we nog altijd, zelfs prijstechnisch. Qua kwaliteit en levertijd durf ik zelfs te stellen dat we ze dikwijls overtreffen”, aldus Geerlof. “Het sleutelwoord is ‘materiaalkennis’, we weten precies wat we in huis hebben en welk materiaal waarvoor geschikt is. Wij onderscheiden ons op dit gebied, gebruiken alleen de beste materialen en dit vergt kennis van zaken. Ik onderhoud dan ook een goede relatie met mijn leveranciers en weet wat ik in huis haal. Niet iedere sticker is zomaar geschikt voor iedere ondergrond, alle muren zijn anders en dit brengt dus soms ook met zich mee dat we voor één winkelketen vijf verschillende soorten stickers gebruiken.”
Zoetemelk Media Services
Zuiddijk 390
1505 HE Zaandam
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.