Zo maak je complexe informatie begrijpelijk met animatie

30 mei 2023 09:27

Zo maak je complexe informatie begrijpelijk met animatie

In de snel veranderende wereld van vandaag is het voor bedrijven van cruciaal belang om complexe informatie begrijpelijk en toegankelijk te maken. Of het nu gaat om het uitleggen van een innovatief product, het presenteren van onderzoeksresultaten of het instrueren van medewerkers over nieuwe processen, duidelijkheid is essentieel. Animatie kan hierbij helpen! Met de kracht om abstracte concepten te visualiseren en te vereenvoudigen, bieden animatiebedrijven een effectief communicatiemiddel. Cooler Media is een animatiestudio waar meer dan 2500 bedrijven hun animatie laten maken. Vanuit hun jarenlange ervaring legt het animatiebedrijf uit hoe jij complexe informatie begrijpelijk en toegankelijk maakt voor jouw bedrijf.

Waarom animatie de sleutel is tot het vereenvoudigen van complexe ideeën

Animatie is een krachtige vorm van visuele communicatie die in staat is complexe ideeën om te zetten in begrijpelijke en aantrekkelijke content. Wat maakt animatie zo effectief?

Animatie gebruikt de kracht van het visuele brein

Mensen zijn van nature visuele wezens. Onze hersenen verwerken beelden sneller dan tekst en we zijn beter in staat om visuele informatie te onthouden. Animatie maakt gebruik van deze menselijke eigenschap door complexe informatie te visualiseren.

Animatie grijpt aandacht én houdt het vast

In een wereld waar onze aandacht continu wordt getrokken, heeft animatie het unieke vermogen om ons te boeien. Onderzoek wijst uit dat mensen binnen slechts 8 seconden beoordelen of content interessant genoeg is voor hen. Met bewegende beelden en geluid kan animatie de aandacht van de kijker vasthouden en complexe informatie op een boeiende manier overbrengen. Hierdoor wordt het begrip van de kijker verhoogd.

Animatie vereenvoudigt

Animatie kan complexe concepten vereenvoudigen door ze te breken in kleinere, gemakkelijker te begrijpen delen. Bovendien kan je in een animatie gebruik maken van verhalen en metaforen, waardoor het mogelijk wordt om abstracte of complexe ideeën te verbinden met bekende concepten.

6 Stappen om complexe ideeën uit te leggen

Met deze 6 stappen kun je ieder complex idee duidelijk uitleggen in een animatie.

  1. Identificeer het complexe idee of concept: beschrijf het idee of concept dat je wilt vereenvoudigen en identificeer de belangrijkste punten die je wilt overbrengen.
  2. Maak een storyboard: visualiseer hoe je het idee of concept wilt uitleggen en maak een storyboard om de stroom van de animatie te plannen.
  3. Gebruik eenvoudige en begrijpelijke beelden: houd de beelden eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen. Vermijd het gebruik van te complexe of abstracte beelden.
  4. Voeg verhalende elementen toe: gebruik storytelling om het publiek te betrekken en te helpen het idee of concept te begrijpen.
  5. Herhaal belangrijke punten: herhaal de belangrijkste punten in de animatie om de kans te vergroten dat het publiek de informatie onthoudt.
  6. Vraag om feedback en maak aanpassingen: na het maken van de animatie, vraag om feedback en maak de nodige aanpassingen om de duidelijkheid en effectiviteit te verbeteren.

Succesvolle voorbeelden uit de praktijk

Animatie is een onmisbaar instrument geworden voor bedrijven die complexe informatie willen overbrengen op een begrijpelijke en toegankelijke manier. Maar één animatie zegt natuurlijk niet alles, het is een onderdeel van een grotere communicatiecampagne. We delen drie succesvolle voorbeelden uit de praktijk: een veiligheidscampagne in de bouw, een productcampagne voor een voedingsproducent en een gezondheidscampagne voor een non-profit organisatie.

Hollandia zorgt voor een veiligere werkplek met animatie

Ter aftrap van een langdurige veiligheidscampagne liet Hollandia een animatievideo maken. Met deze campagne wil Hollandia het veiligheidsbewustzijn onder medewerkers vergroten en zo zorgen voor een veiligere werkomgeving. Omdat het een enorm belangrijk maar ook gevoelig en complex onderwerp is, is animatie een geschikt communicatiemiddel. Zo kunnen er bijvoorbeeld onveilige situaties uitgebeeld worden zonder dat deze daadwerkelijk plaats hoeven te vinden.

The protein Brewery legt met animatie uit wat hun nieuwste product is

Stel je voor dat je als ondernemer een product hebt ontwikkeld dat eerder nog niet bestond, hoe leg je dan duidelijk uit wat het is? The Protein Brewery deed dat met animatie! In een unieke stijl wordt het abstracte Fermotein poeder gevisualiseerd tot een tastbaar voedingsmiddel waarvan de toepassingen meteen duidelijk zijn.

Stichting Breast Care Foundation laat een borstonderzoek zien met animatie

Om mensen bewuster te maken van de symptomen van borstkanker liet Stichting Breast Care Foundation een animatievideo maken. Het voordeel van animatie binnen deze campagne is dat de kenmerken van borstkanker duidelijk uitgebeeld kunnen worden, zonderdat er echte borsten met deze kenmerken voor in beeld hoeven worden gebracht. Naast een animatie zijn de illustraties uit de video gebruikt in verschillende folders en geprinte media, waaronder in die van drogisterij Etos.

Het is duidelijk dat animatie een cruciaal hulpmiddel is voor bedrijven die complexe ideeën willen vereenvoudigen. Het helpt niet alleen bij het overbrengen van ingewikkelde concepten op een gemakkelijk begrijpelijke manier, maar het trekt ook de aandacht en verhoogt de betrokkenheid. In een tijd waarin we worden overspoeld met informatie, helpt een animatie laten maken bedrijven zich te onderscheiden en een blijvende indruk achter te laten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.