Zo gebruik je foto's om je merk sterker te maken
23 mei 2025 14:11
Het is eigenlijk best gek. Er wordt flink geïnvesteerd in een mooie website, strak design en slimme teksten, maar de foto's? Die worden er vaak op het laatste moment even bij geplukt, dat zie je meteen. Beeld bepaalt nu eenmaal de eerste indruk en als die tegenvalt, klikken mensen sneller weg dan je ‘welkom’ kunt zeggen. Zeker als je een beetje handig bent met een camera, is het slim om zelf foto's te maken die echt passen bij je bedrijf. Iets als de Sony A7 III is daar perfect voor. Deze fullframe systeemcamera legt alles om je heen snel én scherp vast. Dankzij het slimme autofocussysteem, dat zelfs ogen herkent, kun je razendsnel portretten maken zonder dat je hoeft te rommelen met instellingen. Ook als het licht niet meewerkt, blijft de kwaliteit goed door het hoge ISO-bereik. Ideaal dus als je het visuele verhaal van je merk zelf in beeld wilt brengen.
Niet elke foto doet je merk goed
Er zijn van die foto's die je inmiddels op honderd sites voorbij hebt zien komen. Herkenbaar? Dan zijn het waarschijnlijk stockfoto’s. Handig als je snel iets nodig hebt, maar als diezelfde foto ook bij een concurrerend bedrijf op de homepage staat, voelt dat toch een beetje gek. Stockfoto’s missen vaak de sfeer en uitstraling van een echt merk. Als het beeld niet past bij wat je wilt uitstralen, raken mensen in de war. Dat voelt onbetrouwbaar en dan gaan ze liever ergens anders kijken. Dan heb je nog het 'even van Google plukken'. Klinkt makkelijk, maar dat is gewoon niet slim. Op elke foto zit auteursrecht en zonder toestemming kan je een fikse boete opleveren. Serieus gedoe dus. Ook iets om op te letten, is het te pas en te onpas in beeld brengen van je logo. Natuurlijk is herkenbaarheid belangrijk, maar als je site al je logo toont, hoef je dat niet nog eens terug te laten komen in elke foto. Het wordt er alleen maar rommelig van.
Wat werkt dan wel?
Goede foto's sluiten aan bij wat je als merk wilt uitstralen. Dat betekent dus: nadenken over je visuele identiteit. Wil je een frisse, jonge uitstraling? Laat dat dan ook terugkomen in je beelden. Heb je juist een serieuze of technische focus? Dan werken rustige, strakke foto’s vaak beter. Kleuren doen ook veel. Beelden die passen bij je huisstijl zorgen voor een rustig totaalplaatje. Het oogt verzorgd en mensen begrijpen onbewust sneller waar je voor staat.Foto’s moeten meeschalen met je website
Wat op een laptop mooi in beeld is, kan op een groot scherm ineens raar afsnijden of juist op mobiel half verdwijnen. Dat is zonde, want dan valt het belangrijkste uit beeld. Zorg dus dat foto’s goed schaalbaar zijn en laat je fotograaf vooraf weten hoe de beelden gebruikt gaan worden. Zo voorkom je dat je na een fotoshoot vol goede moed eindigt met een map foto's waar je net niks mee kunt.
Laat foto's aansluiten op het design
Elke website heeft een bepaald ontwerp. Misschien wil je wel ruimte houden voor een tekstvak over de foto of moeten bepaalde elementen in beeld blijven, ook op mobiel. Dit soort dingen moet je van tevoren bespreken. Een fotograaf denkt daarin graag mee, maar die moet het dan wel weten.
Professionele foto’s doen echt wat met je merk
Ja, een goede fotograaf kost geld. Maar slordige of nietszeggende foto's zorgen ervoor dat je site goedkoop en onpersoonlijk aanvoelt. Dat is nou net niet wat je wilt. Beeld dat klopt met wie je bent als bedrijf, voelt natuurlijk. Mensen voelen zich sneller op hun gemak en nemen je serieuzer. Dat kan het verschil maken tussen wel of niet die offerte aanvragen of sollicitatie versturen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.