Zaken doen met Duitsland? Zorg dat je de taal spreekt
2 juni 2025 12:08
Als je met Duitse bedrijven werkt of dat van plan bent, dan merk je vrij snel dat ze het op prijs stellen als je hun taal spreekt. Engels is prima voor erbij, maar als je serieus wilt overkomen, dan doe je dat gewoon in het Duits. Dat geeft vertrouwen. Je laat ermee zien dat je het goed wilt aanpakken, niet alleen snel iets wilt verkopen. En ja, dat kan je zomaar een opdracht opleveren die anders misschien naar iemand anders was gegaan.
Met een cursus zakelijk Duits leg je de juiste basis
Je hoeft echt geen vloeiend Duits te spreken om contact te maken. Wat je wel nodig hebt, is dat je uit je woorden komt op de momenten dat het telt. Denk aan een voorstel doen, reageren op een vraag of gewoon beleefd blijven aan de telefoon. Daar zijn bepaalde zinnen en formuleringen voor. Die leer je in een cursus zakelijk Duits en dat scheelt een hoop gedoe als je eenmaal in gesprek bent. Je hoeft dan niet alles letterlijk te vertalen in je hoofd. Je snapt sneller wat er gezegd wordt en je kunt ook zelf duidelijk maken wat je bedoelt.
Alleen een woordje Duits is niet genoeg
Het is niet alleen maar de taal. Je moet ook een beetje snappen hoe ze daar werken. Duitsers zijn best direct, maar wel netjes en gestructureerd. Ze volgen afspraken nauwkeurig op en verwachten dat jij dat ook doet. Smalltalk wordt vaak kort gehouden, ze willen vrij snel tot de kern komen. Weet je dit van tevoren, dan kun je daarop inspelen. Daar helpt elyciotalen.nl ook bij: die zorgen niet alleen voor taalkennis, maar nemen ook de zakelijke cultuur mee in hun aanpak.
Je voorkomt fouten als je weet wat je doet
Veel fouten ontstaan door miscommunicatie. Een verkeerd woord in een e-mail, een afspraak die net verkeerd wordt uitgelegd, of een telefoontje dat niet helemaal lekker loopt. Dat kost tijd, energie en je bouwt er weinig vertrouwen mee op. Als je het beter wilt aanpakken, moet je zorgen dat je de basis in orde hebt. Zodat je gewoon durft te zeggen wat je bedoelt, zonder er te lang over na te moeten denken of op Google Translate te hoeven leunen.
Niet moeilijker maken dan het is
Zakelijk Duits leren is misschien niet het eerste waar je aan denkt als ondernemer, maar het levert je wel iets op. Zeker als je vaker contact hebt met leveranciers, klanten of partners uit Duitsland. Je voorkomt er een hoop ruis mee en je maakt het jezelf ook makkelijker. Het kost even wat tijd, maar dat haal je er dubbel en dwars uit. Duitsers doen nu eenmaal liever zaken met iemand die laat zien dat ‘ie de moeite neemt om het goed te doen. Daar kun je gewoon je voordeel mee doen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.