Vroeger zagen we het weleens voorbij komen, een auto met zwarte dampen uit de uitlaat. Gelukkig zijn die tijden zo goed als voorbij. Tegenwoordig gelden er strenge normen voor de uitstoot van een auto. Deze gelden zowel zakelijk als privé, dus ondernemers: opgelet!
Wat zegt de wet over uitlaatsystemen?
De voornaamste zaken waaraan je uitlaatsysteem moet voldoen volgens de Nederlandse wettelijke bepalingen zijn de geluidsnorm en de emissies. Laten we hier eens wat dieper op ingaan.
Maximale decibelgrenzen
De maximale decibelgrens in Nederland is sinds 2021 op 91 dB. Bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) mogen auto’s niet meer dan 81 dB produceren. De Europese richtlijnen geven zelfs aan dat het geluid van een auto niet hoger dan 71 dB mag zijn. Voor motorfietsen gelden er weer andere normen. Motorfietsen tot 80 cc mogen tot de maximale grens van 91 dB geluid maken. Motorfietsen tot 1000 cc mogen zelfs tot maximaal 106 dB geluid maken. Heb je dus werkzaamheden of wijzigingen uitgevoerd aan je uitlaat, dan kun je beter even langs de keuring gaan. Op die manier vermijd je boetes.
De emissies
Een tweede onderdeel van de wetgeving betreft de emissies, ook wel de uitstootnorm van een uitlaatsysteem. Hierbij is Nederland meegegaan met de Europese normen. Hiervoor wordt een verdeling gemaakt in Euronormen. Euronorm 6 is op dit moment de hoogste graad. Auto’s die in deze klasse vallen hebben de schoonste uitstoot. In 2020 zijn er zones ingesteld waar auto’s met een lagere emissieklasse niet mogen komen. Sinds januari 2024 kunnen gemeenten een groen (Euronorm 4 of hoger) en een blauwe (Euronorm 5 of hoger) emissiezone instellen. Lees hier 5 dingen die je als ondernemer moet weten over zero-emissiezones.
Verder geldt dat je auto geen zichtbare rook of andere verontreinigende stoffen mag uitstoten. Het uitlaatsysteem moet dus goed afgesloten zijn.
Tuning en sportonderdelen
Steeds meer ondernemers en autoliefhebbers kiezen voor upgrades aan het uitlaatsysteem. Denk hierbij aan aanpassingen zoals een sportuitlaat of een sport katalysator. Zo kun je zorgen voor een efficiëntere doorstroming van uitlaatgassen met een sport katalysator, wat de motorrespons kan verbeteren. Let hierbij wel op dat zulke onderdelen altijd moeten voldoen aan de wettelijke emissie-eisen. Een upgrade mag nooit leiden tot hogere uitstoot of overschrijding van de geluidsnormen.

Wat zijn mogelijke straffen
Natuurlijk zijn er ook straffen voor het niet opvolgen van deze wetten. Deze zijn bedoeld om de overtredende burger op zijn plichten te wijzen. Er zijn twee middelen die een wetgever heeft om de bestuurders erop te wijzen dat ze wat moeten aanpassen:
- De auto moet een APK-herkeuring krijgen, voordat deze weer het verkeer in mag.
- Een geldboete uitgeschreven door de politie. Deze kan aardig oplopen. Overschrijd je de geluidsnorm tot 3 dB, dan betaal je al een boete van €350. Is het meer dan 4 dB, dan heb je een boete van €450 aan je been. Voor overtredingen van het ongeoorloofd binnenrijden van een emissiezone bedragen ongeveer €250.
Onderhouden van je uitlaatsysteem
Het onderhouden van een goed uitlaatsysteem kan enkele mooie voordelen opleveren. Op de eerste plaats draag je bij aan een beter milieu. Hierdoor zul je ook geld besparen, omdat het systeem en andere onderdelen van de auto langer meegaan. Wil je graag nog meer bijdragen aan een beter milieu? Dan zou je ook voor een elektrische auto kunnen kiezen, let hierbij wel op de werkelijke kosten van elektrische auto’s.
Regelmatige inspectie
Controleer je uitlaatsysteem regelmatig op de volgende punten:
- Visuele controle: controleer het uitlaatsysteem op roest, corrosie, losse bevestigingen en eventuele beschadigingen.
- Controleer op geluid: let op veranderingen in geluid, zoals meer luidruchtigheid of rammelen. Dit kan namelijk wijzen op problemen met de uitlaat.
- Controleer de uitstoot: let hier vooral op rook of sterke geuren. Dat zou kunnen duiden op lekken in het systeem.
Onderhoud
Voor het onderhoud van het uitlaatsysteem van de auto is het belangrijk dat de onderkant van de auto regelmatig wordt schoongemaakt. Zeker na een vorstperiode waarin strooizout is gebruikt. Om de uitlaat helemaal opnieuw te laten blinken zul je deze moeten demonteren. Daarmee kun je de bruine aanslag verwijderen met WC-reiniger. Daarna nog even oppoetsen met een zachte doek en je uitlaat ziet er weer uit als nieuw.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.