Iedere ondernemer die een product verkoopt, heeft verpakkingsmateriaal nodig. Het product zelf zit in een verpakking en ook voor de veilige verzending van het product is materiaal nodig. Er is echter zoveel keus, dat het lastig kan zijn om knopen door te hakken. Van dozen tot enveloppen, van krimpfolie tot opvulpapier, in dit artikel nemen we je mee in de wereld van verpakkingsmaterialen en leggen we je uit waar je op moet letten.

Laat je product opvallen met een aantrekkelijke verpakking

Een productverpakking, ook wel primaire verpakking genoemd, moet je zien als een marketingtool. Met een zorgvuldig ontworpen verpakking laat je een goede eerste indruk achter bij jouw doelgroep, val je op in de schappen en laat je zien waar jouw product voor staat. Verkoop je bijvoorbeeld een duurzaam product, dan is het niet aan te raden om een verpakking te kiezen die volledig gemaakt is van niet-gerecycled plastic. Kies in plaats daarvan liever voor een mooie kartonnen of papieren verpakking. Zorg er in ieder geval voor dat uit de verpakking blijkt wat voor product erin zit en laat de verpakking aansluiten bij je huisstijl en merkwaarden.

Veilig verzenden in de juiste verpakking

Naast een primaire verpakking heb je ook verpakkingsmateriaal nodig om je producten te verzenden. Verzendverpakkingen voor webshops nemen we hierna apart onder de loep, maar voor andere bedrijfstakken geldt dat het vooral belangrijk is dat je producten goed beschermd op weg gaan. Je kunt bijvoorbeeld denken aan pallets waarop je je producten plaatst, waarna je ze verpakt in krimpfolie. Een voordeel van dit type materiaal is dat het doorzichtig is, zodat in een magazijn nog makkelijk gezien kan worden om welk product het gaat. Kleinere en/of kwetsbare producten kun je verzenden in stevige, kartonnen dozen gevuld met materiaal als papier, luchtkussens of houtwol. Overleg met de leverancier als je twijfelt over welke verpakking het beste is voor het verzenden van jouw producten, want die heeft alle kennis in huis en kan je goed adviseren.

Verpakkingen voor webshops

Webshops die hun producten zelf verpakken en verzenden, hebben een unieke kans om klanten aan zich te binden door middel van het personaliseren van de verpakking. Toegegeven, hier kan best wat tijd in gaan zitten en er zijn wellicht extra kosten mee gemoeid, maar over het algemeen is het de moeite waard. Werk bijvoorbeeld met tissuepapier met een print die verwijst naar je bedrijf, gebruik stickers of tape met je logo op luchtkussen enveloppen en voeg een persoonlijke boodschap toe of wat leuke achtergrondinformatie over het product. Je kunt klanten ook verrassen met een gratis monster of een klein cadeautje. Denk ook eens na over thematische verpakkingen, bijvoorbeeld een speciale verpakking voor kerst of moederdag. Je kunt de klant dan tijdens het bestellen de optie laten aanvinken dat het cadeau voor deze feestdag is.

Duurzame opties

Veel klanten vinden duurzaamheid belangrijk en dit dringt ook door in de wereld van de verpakkingen. Daarom komen er op het gebied van verpakkingsmaterialen steeds meer duurzame opties op de markt. Zo is er opvulmateriaal van maïs verkrijgbaar, net als rekfolie van grotendeels gerecycled plastic en bestaat er zelfs noppenfolie van papier. Als duurzaamheid één van je merkwaarden is, dan is het zeker de moeite waard om aan je leverancier te vragen wat de mogelijkheden zijn.