Wel of niet elektrisch rijden: actieradius geen goed excuus

4 januari 2022 13:48

Wel of niet elektrisch rijden: actieradius geen goed excuus

Elektrisch rijden is de toekomst. Het is beter voor het milieu én je portemonnee. Een elektrische auto betekent namelijk minder vervuiling en lagere onderhoudskosten. Toch twijfelen sommigen of het slim is om over te stappen: met de actieradius als heikel punt. Want lukt het eigenlijk wel om die lange tocht op één volle accu te maken? Twee jaar geleden was die twijfel terecht. Maar tegenwoordig is de actieradius echt géén reden meer om niet over te stappen naar een elektrische auto.

Wat is een actieradius?

Bij elektrische auto’s is er sprake van een actieradius. Dit wordt ook wel het bereik genoemd. De actieradius is de afstand die je rijdt op één acculading. Je kan het dus vergelijken met de afstand die een brandstofauto rijdt op een volle tank benzine of diesel.

De actieradius van een auto hangt af van twee dingen: de capaciteit van de accu en het verbruik van de auto. De capaciteit van de accu lijkt op de inhoud van een brandstoftank. Hoe groter de capaciteit, hoe verder je kan rijden. Het verbruik van een elektrische auto gaat om hoe snel de accu leegloopt. Grotere en zwaardere auto’s hebben een hoger verbruik. Daarom hebben deze auto’s vaak een grotere accu. Het verschilt per auto hoe ver je kan rijden.

Actieradius: toen en nu

Een paar jaar geleden was de actieradius voor veel mensen het grootste twijfelpunt om wel of niet een elektrische auto aan te schaffen. Sterker nog, het was voor een groot deel de reden om juist géén elektrische auto te kopen. Ze waren bang om met een lege accu langs de weg te eindigen.

Inmiddels rijden elektrische auto’s met gemak honderden kilometers op één volle accu. Daarnaast staan er in Nederland ook nog eens tienduizenden laadpalen. Bij deze laadpalen kan je vaak ook nog snelladen. Dan wacht je maar een aantal minuten tot je accu weer vol is. Je hoeft dus niet meer bang te zijn dat je met een lege batterij stil komt te staan. En met een laadpaal thuis begin je de dag áltijd met een volle accu.

Auto’s met de beste actieradius

Het verst kom je met een auto met een grote actieradius. Vooral duurdere auto’s hebben een zeer grote actieradius. Dit zijn bijvoorbeeld de Tesla Model S en Audi E-tron. Maar ook met relatief goedkopere auto’s kan je ver rijden. Met een Nissan Leaf e+ of Opel Ampera-e rijd je ook gewoon op één volle accu van Maastricht naar Groningen. En met een laadpas van MKB Brandstof laad je je auto op bij elke laadpaal in Nederland, tegen een vast tarief. Zo heb je ook weer een volle accu voor de terugweg.

Hoe rijd je het langst met je elektrische auto?

De huidige elektrische auto’s hebben dus al een flinke actieradius. Toch is er ook nog een aantal dingen die je zelf kan doen om het bereik te vergroten. Let bijvoorbeeld op je rijstijl. Door niet te snel te rijden, zorg je dat het verbruik laag blijft. Als je ook nog eens zo nu en dan de verwarming lager zet, komt er al gauw een aantal kilometers bij. Bovendien hebben veel elektrische auto’s de optie om op een speciale manier te remmen. Hierdoor wordt de energie die vrijkomt bij het remmen, opgeslagen in de accu.

MKB Brandstof helpt je verder te rijden

De actieradius van een elektrische auto is tegenwoordig geen belemmering meer. De huidige auto’s hebben voldoende capaciteit om met gemak grote stukken door Nederland te rijden. Ligt jouw bestemming écht heel ver weg? Dan helpen wij je om je eindbestemming te bereiken: met onze autopas laad je bij alle laadpalen in Nederland én bij meer dan 200.000 laadpunten in Europa.

Niets staat je meer in de weg om ook elektrisch te rijden. Lees dus snel verder over laden met MKB Brandstof of vraag direct de autopas aan.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.