Web Wings heeft de wind in de zeilen

4 juli 2023 14:07

Web Wings heeft de wind in de zeilen

Foto: Laurens van Egmond

In vijf jaar tijd van drie medewerkers naar bijna vijftig. Het is het verhaal van online marketingbureau Web Wings in Sittard. In 2018 gestart door Jasper Voorn (29) met zijn toenmalige compagnon. Opmerkelijk was dat Jasper destijds nog ICT, specialisatie Media Design, studeerde aan Fontys Hogeschool in Eindhoven. “Ik heb in de afgelopen jaren geleerd dat werkervaring veel belangrijker is dan diploma’s.”

Eerste medewerker

In 2019 werd de in Schinveld geboren Ivan Arndts (28) de eerste medewerker van het bedrijf. Tegenwoordig is hij commercieel directeur van het bedrijf. Ivan kwam uit de recruitmentwereld en was op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Het klikte gelijk met Jasper, misschien wel omdat we beiden op 15 maart zijn geboren”, zegt hij lachend. “Nadat de compagnon van Jasper besloot om het bedrijf te verlaten, kreeg ik de kans om een deel van de aandelen over te nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”

Antikraak

Een jaar na de start van Web Wings werd de studentenkamer van Jasper in Eindhoven ingeruild voor een heus kantoor aan het Mauritspark in Geleen. “Dat was niet zomaar een kantoor, het was een antikraak kantoor”, vertelt Jasper. “Dat was best wel een bijzondere tijd. Zelf woonde ik toen ook antikraak. Ik leefde van mijn studiefinanciering, ging op de fiets naar het werk en keerde mezelf geen salaris uit. Elke euro die ik met Web Wings verdiende investeerde ik in het bedrijf. Ik kreeg van Fontys zelfs speciale toestemming om mijn eindstage in mijn eigen bedrijf te lopen. Dat was wel heel bijzonder, want als stagiaire begeleidde ik ook onze eigen stagiaires.”

Keihard werken

Na het afstuderen van Jasper gaat het rap met Web Wings. Eind 2020 heeft het bedrijf 12 medewerkers in dienst en wordt het kraakpand ingeruild voor een echt kantoor aan de Arendstraat in Sittard. Een jaar later staat de teller op 24 medewerkers en eind vorig jaar op 40. De twee jonge ondernemers verwachten aan het eind van dit jaar 50 medewerkers in dienst te hebben. “Vooral in de coronaperiode nam het bedrijf een vlucht”, verklaart Jasper voor een deel het succes. “Verder is het vooral keihard werken en veel uren maken. Een groot deel van de winst investeren we weer in het bedrijf om te kunnen groeien. We zijn zeker niet de types die ‘de grote jongen’ willen uithangen en exorbitante dingen doen.”

Fors investeren

Tot nu toe noteerde het bedrijf ieder jaar een omzetverdubbeling. Cijfers willen de mannen niet noemen, maar het loopt in de miljoenen. “We investeren ook heel fors”, zegt Ivan. “Zo bezitten we zelf zo’n 200 websites. Die zetten we in als ‘linkbuilding’ voor onze klanten om de zoekmachineoptimalisatie (SEO) te verhogen. Omdat we over deze eigen websites beschikken, worden we ook regelmatig ingezet door marketingbureaus. SEO is voor 70 procent onze core business. We faciliteren hier zo’n 300 klanten mee. Iedere klant wil zo hoog mogelijk eindigen in de verschillende zoekmachines. Wij gaan nog een stapje verder, want gevonden worden is één, maar vervolgens moet er ook conversie ontstaan als je die website bezoekt. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in webdesign en online marketing.”

Informele bedrijfscultuur

Als je nog geen dertig jaar bent en 50 medewerkers in dienst hebben, brengt dat ook verantwoordelijkheden met zich mee. “Absoluut”, zegt Jasper direct. “Die verantwoordelijkheid zorgde er ook voor dat ik alle touwtjes zelf in handen wilde hebben. Maar dat lukt op een gegeven moment niet meer. Je kunt tachtig uur per week werken, maar ooit houdt het een keer op. Dus ik heb echt moeten leren om te delegeren. Ivan en ik hebben een managementteam om ons heen gevormd waar we alle vertrouwen in hebben en dan gaat delegeren een stuk gemakkelijker. Ik vind het ook belangrijk dat we een informele bedrijfscultuur hebben. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak belangrijker dan het salaris. Mensen moeten plezier in hun werk hebben. We organiseren een aantal keren per jaar teamuitjes en twee keer per maand sluiten we de vrijdag af met een ludieke activiteit. De teams bedenken die zelf. Verder is het belangrijk dat we zelf als eigenaren deel uitmaken van het team. We zitten niet in de spreekwoordelijke ivoren toren, komen niet na tien uur een keer binnenlopen op kantoor en zijn geen vijf keer per jaar met vakantie.”

Bron: De Limburger

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.