Wat houdt server side tagging precies in?

11 januari 2023 15:18

Wat houdt server side tagging precies in?

Overal waar je komt wordt informatie over jouw gedrag op het internet opgeslagen, of je dit nu wilt of niet. Wanneer je een website pagina bezoekt wordt een GTM, oftewel Google Tag Manager, code op de achtergrond geladen. Met behulp van deze tag manager kun je als website eigenaar of marketeer waardevolle informatie over je bezoekers inzien. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe zij zich gedragen op je website door tussen pagina’s te navigeren. Tegenwoordig heb je steeds slimmere manieren om je data te tracken, daar is server side tagging één van. Wat houdt dit precies in?

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool van Google dat je kunt gebruiken om alle gebeurtenissen die op je website gebeuren te kunnen tracken en op één locatie kunt verzamelen. Met GTM beheer je tracking tools zoals Google Analytics of Hotjar vanuit één beheersysteem. Super overzichtelijk en handig dus! Om gebeurtenissen op jouw website te tracken, dien je een GTM code één keer aan de achterkant van jouw website te plaatsen.

Voor website bouwers is GTM erg interessant omdat zij nu geen aanpassingen meer in de websitecode hoeven te doen, zij kunnen nieuwe tracking tags via Google Tag Manager beheren. Daarnaast is GTM voor marketeers ook erg interessant. Het biedt namelijk onafhankelijkheid en flexibiliteit.

Binnen Google Tag Manager praat je over tags, triggers en variabelen. Een tag is een stukje code aan de achterkant van jouw website dat onder bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt. Deze stuurt dan de gewonnen informatie naar een andere partij zoals Google Ads of Google Analytics. Een trigger is in feite een seintje dat aan een tag wordt gegeven wanneer deze geladen moet worden. Een voorbeeld hiervan is een klik op een knop of een paginaweergave. Met een variabele kun jij zelf aangeven welke informatie jij wilt dat er op jouw website gemeten wordt. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een trigger alleen ene tag activeert wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Wat is server-side tagging?

Server-side tagging is een nieuwe manier van Google Tag Manager om pixels op je eigen website te plaatsen. Internet browsers blokkeren automatisch zogeheten first party cookies die van externe bronnen komen. Hierdoor loop je veel data mis die je goed kunt gebruiken. Server-side tagging is een manier om via een subdomein op jouw domein third party cookies om te zetten in first party cookies. Op die manier komt alle benodigde data op de goede plek terecht. Server side tag management is een goede oplossing wanneer je merkt dat Google Analytics, Facebook of Snapchat jouw gebeurtenissen op de website niet goed doormeten. Met service side tagging bespaar je advertentie kosten omdat je geen bezoekers mist in je metingen. Daarnaast zul je door het subdomein ad blockers vermijden en houd je de data op de plek waar jij deze wilt hebben. Met een steeds strenger wordende privacywet is server-side tagging ontzettend fijn omdat je zelf de controle hebt over welke data er via jouw website naar externe partijen zoals Google en Instagram gaat. Wil je nog meer weten over server side tagging? Een internetbureau kan je hier goed bij helpen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.