Waarom logistiek een strategisch belang heeft voor ondernemers

3 oktober 2025 10:28

Waarom logistiek een strategisch belang heeft voor ondernemers

Voor veel ondernemers en organisaties lijkt logistiek vaak vooral een praktische kwestie. Het heeft te maken met spullen inpakken, vrachtwagens laten rijden en ervoor zorgen dat de samenwerking met de leverancier op rolletjes loopt. Maar: kijk je net even verder dan dat, dan zie je dat logistiek veel verder gaat.

Sterker nog: een slimme logistieke aanpak kan het verschil maken tussen groei of stilstand, iets wat veel ondernemers niet weten. Met de juiste aanpak krijg je namelijk een duidelijk inzicht in je bedrijf, de kosten en de klanttevredenheid. In dit artikel vertellen we je daarom graag meer over waarom logistiek een strategisch belang heeft voor ondernemers die met logistiek te maken hebben.

7 strategische factoren waarom logistiek van belang is

Denk je aan logistiek, dan denk je waarschijnlijk aan het vervoeren van goederen van A naar B. Hoewel dat zeker een belangrijk onderdeel van logistiek is, is het voor ondernemers juist meer een strategisch instrument dat van invloed is op verschillende bedrijfsfactoren. Wat hierbij opvalt, is dat het helemaal niet uitmaakt of je een klein productiebedrijf runt of dat je actief bent in de grote internationale handel. De manier waarop je je logistiek hebt georganiseerd, kan echt het verschil maken tussen hollen en stilstaan. Hieronder lichten we zeven factoren uit die laten zien waarom een slimme logistieke aanpak onmisbaar is voor ieder bedrijf.

1. Efficiënt omgaan met logistieke kosten

Een van de grootste redenen om eens kritisch naar je logistiek te kijken, is de kostenbesparing die hierbij kan horen. Er zijn namelijk verschillende manieren om geld te besparen op logistiek, maar alleen op het moment dat je weet hoe logistiek in elkaar zit en hoe je je strategie kan aanpassen. Zaken als transport, opslag en voorraadbeheer zijn namelijk flinke kostenposten, die je met een slimme organisatie kunt verlagen.

Een goed ingericht logistiek proces kan namelijk onder andere verspilling verminderen, wat direct van invloed is op de kosten. Ook kunnen pieken beter worden opgevangen en is het goed om te weten dat je ritten kunt bundelen om zo de kosten van het transport wat te drukken. Kortom: wie zijn of haar logistieke proces efficiënter indeelt, houdt geld over voor bedrijfsgroei en innovatie.

2. Controle op klanttevredenheid met precieze levertijden

Wat ook interessant is om te weten, is dat de klanttevredenheid van je bedrijf deels afhangt van hoe het logistieke proces is ingericht. Dat zit zo: consumenten en bedrijven verwachten vandaag de dag een snelle en betrouwbare levering van producten. Wanneer hier geen sprake van is, is dit van invloed op je klanttevredenheid. Een product dat niet op tijd aankomt, leidt immers al snel tot klachten en zelfs tot het verlies van klanten.

Daarom is het een must om vol in te zetten op precieze levertijden en transparante communicatie, zodat je het vertrouwen van klanten een boost geeft. In andere woorden: ondernemers die hun logistiek op deze manier op orde hebben, zijn betrouwbaar en kunnen zich meteen onderscheiden van concurrenten die dit minder goed regelen. Een slimme zet, dus.

3. Concurrentievoordelen dankzij logistiek

Dat concurrentievoordeel is dus ook zeker aantrekkelijk te noemen in het kader van het strategisch belang voor ondernemers. Waar sommige bedrijven namelijk concurreren op de prijs of de kwaliteit van een product, winnen steeds meer ondernemers terrein door hun logistieke processen slim in te delen. Denk alleen al aan de grote spelers in Nederland, zoals bekende online warenhuizen, die ook succesvol zijn vanwege hun snelle en betrouwbare levering.

Nu er alsmaar bedrijven in Nederland te vinden zijn, is dit punt meer dan interessant voor ondernemers die met logistiek te maken hebben. Ook voor kleinere bedrijven kan het bijvoorbeeld veel doen. Met een goed distributienetwerk en een samenwerking met de juiste partners op het gebied van wegtransport kun je zo net wat meer bieden dan je concurrenten, wat je ook weer meer op kan leveren.

4. Verminderde ecologische voetafdruk

Een factor waar je ook rekening mee moet houden, is duurzaamheid. Duurzaam werken is namelijk allang geen trend meer in het bedrijfsleven, maar eerder een harde eis. Steeds meer bedrijven, logistieke partners én consumenten verwachten dat bedrijven iets aan duurzaamheid doen. Ook draagt de wet- en regelgeving omtrent duurzaam ondernemen hieraan bij. Logischerwijs speelt logistiek hierbij een grote rol.

Wie bezig gaat met efficiënter transport, is namelijk automatisch bezig met het verlagen van de ecologische voetafdruk. Transport dat logischer is ingericht, stoot minder CO₂ uit, wat beter is voor het milieu. Ook andere duurzame stappen, zoals de overstap op duurzame verpakkingen, verkleinen de wereldwijde afvalberg. Dit levert direct weer andere voordelen op, zoals lagere brandstofkosten.

5. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

Een factor waar veel mensen niet aan denken, is de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen die je krijgt wanneer je je logistiek efficiënt in hebt gericht. Daarmee zorg je namelijk direct voor een flexibele vorm van logistiek. Dat dit absoluut nodig kan zijn, bewijst de coronapandemie én de recente geopolitieke ontwikkelingen maar al te goed. Door dit soort gebeurtenissen merk je hoe kwetsbaar logistieke ketens kunnen zijn, waardoor het des te prettiger is als dit geheel goed geregeld is.

Ondernemers die tijdens dit soort momenten flexibel kunnen schakelen, bijvoorbeeld door alternatieve routes te vinden of door snel op- en af te kunnen schalen, hebben duidelijk een opvallende voorsprong op ondernemers die dit niet kunnen. Mede daarom heeft logistiek een strategisch belang voor ondernemers, omdat je bedrijf hiermee net wat weerbaarder wordt op momenten dat dat nodig is.

6. Controle en transparantie

Natuurlijk is het sowieso een prettig idee om zicht te hebben op de hele keten. Je kunt je bedrijf veel beter sturen op het moment dat je weet waar producten zich bevinden en welke kosten hierbij worden gemaakt. Wanneer je je logistieke keten efficiënt inricht, is dit mogelijk. Hierbij zijn er verschillende moderne technologieën die je kunt gebruiken, zoals track and trace en data-analyse - puur om het gehele proces nóg inzichtelijker te maken.

Het fijne is dat je dit logistiek proces ook nog met gemak kunt uitbesteden wanneer je samenwerkt met een ervaren partner. Zo’n partij biedt handige oplossingen voor het gehele proces: van transport tot warehousing en van supply chain management tot levering. Met zo’n samenwerking kun jij je richten op de kern van je bedrijf en het laten groeien van je organisatie.

7. Schaalbaar door uitbreiding van logistieke netwerk

Tot slot is er nog een factor waar je rekening mee mag houden: schaalbare, efficiënte en flexibele logistiek maakt het voor je bedrijf mogelijk om stap voor stap te groeien. Je hoeft hierbij niet bang te zijn dat de service eronder lijdt of dat je klanttevredenheid een knauw krijgt, zolang je maar samenwerkt met betrouwbare logistieke dienstverleners. Op die manier is er namelijk ruimte om in te zetten op die groei.

Wie alle factoren dus bij elkaar optelt, ziet direct dat logistiek veel meer is dan alleen een bijzaak in je bedrijf. Het bepaalt hoe tevreden je klanten zijn, hoe je je geld verdient, hoe toekomstbestendig je bedrijf is en zelfs hoe je een stapje voor blijft lopen op je concurrenten. Daarom is het als ondernemer zeker raadzaam om te investeren in een sterke logistieke basis.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.