Waarom je altijd je merknaam moet laten registreren en nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

5 augustus 2022 09:28

Waarom je altijd je merknaam moet laten registreren en nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Wil je jouw merknaam registreren? Dat is goed idee! Want alleen met een merkregistratie bezit je merkrechten en sta je het sterkst tegen kopieergedrag en misbruik. Check wel eerst of jouw merknaam ook als merk vastgelegd kan worden. We lichten toe hoe je dat aanpakt – én waarom je hierbij nooit op ‘een rondje Google’ mag vertrouwen.

Een juridisch sterke merknaam registreren

Jouw merknaam kunnen we pas als merknaam registreren als hij juridisch helemaal klopt. In principe moet de naam nog uniek zijn en dus niet lijken op al bestaande (eerder gedeponeerde) merknamen. De naam mag bijvoorbeeld ook niet beschrijvend of misleidend zijn. In onze blog ‘Een juridisch sterke merknaam bedenken, zo doe je dat’ leggen we hier meer over uit.

Check je merknaam op tijd én goed

Schat de slagingskans van jouw merkregistratie daarom in een zo’n vroeg mogelijk stadium in: vóórdat je in jouw merk gaat investeren. Met een tijdige check op jouw merknaam (d.m.v. een naamsonderzoek) is de kans dat jouw aanvraag straks geweigerd wordt een stuk kleiner. Dit is echter niet een 'rondje Google' of het doorspitten van het handelsnaamregister. Dit is wel een eerste indicatie, maar deze is niet waterdicht en je loopt het risico dat je te snelle of onjuiste conclusies trekt.

Een 'rondje Google' is onbetrouwbaar

Het kan bijvoorbeeld zijn dat het andere merk nog niet online actief is, of het heeft sowieso geen plannen om ooit online te gaan. Logisch dat die Google-zoekopdracht dan geen hits oplevert. Het kan óók voorkomen dat je online wél een soortgelijke merknaam tegenkomt, maar er onterecht vanuit gaat dat deze partij niet in jouw regio actief zal zijn. Bijvoorbeeld: je bezoekt een Spaanstalige website en je denkt dat deze partij dan vast ook alleen in Spanje geregistreerd zal staan. Dat is veel te overhaast, want het merk kan net zo goed als EU-merk geregistreerd staan. Dit kun je via een website niet beoordelen.

Officieel naamsonderzoek

Pak het liever goed aan, met een officieel naamsonderzoek. Het merkenbureau beoordeelt of jouw merk kans maakt om door de juridische toets van de overheidsinstantie te komen en of er oudere merken in het merkenregister staan die een probleem zouden kunnen vormen.

Bij Merk-Echt verrichten we voor iedere Benelux en EU-merk een gratis identiek naamsonderzoek. Tijdens dit naamsonderzoek beoordelen we of er al identieke merknamen geregistreerd staan of aangevraagd zijn in het merkenregister. Hierbij beperken we ons tot dezelfde woorden of tekens. Je kunt de uitkomsten al binnen 4 uur verwachten.

Meer zekerheid met een uitgebreid naamsonderzoek

Is het resultaat van het identieke onderzoek positief? Ons advies is dan bijna altijd om ook een uitgebreid naamsonderzoek uit te laten voeren. In dat onderzoek worden ook de niet identieke, maar wel gelijkende merknamen meegenomen. We bestuderen dan ook fonetische, begripsmatige en visuele overeenkomsten. Uit het onderzoek komt ook naar voren als een merknaam anders geschreven wordt, maar hetzelfde klinkt. Een uitgebreid onderzoek geeft dus meer garantie.

Is de slagingskans van jouw registratie hoog? Dan kan het merk gedeponeerd worden. Wil je graag weten hoe de registratie van jouw merk eruit ziet? In de blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk’ leggen we uit hoe we het aanpakken.

Contact

Wil je graag meer informatie over je merknaam registreren? Neem contact op

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.