Voetbaltrainers en ondernemers hebben meer gemeen dan je denkt

14 juli 2020 15:37

Voetbaltrainers en ondernemers hebben meer gemeen dan je denkt

De voetballiefhebbers kunnen de komende maanden hun hartje weer ophalen aangezien de Champions League, de Jupiler Pro League en de Eredivisie weer van start gaan. Dat voetbal om tactiek, vaardigheden en vastberadenheid draait, weten we allemaal. Is het echter bij jou al eens opgekomen dat het net die eigenschappen zijn die je nodig hebt om een succesvol bedrijf te leiden? Ondernemers en voetbaltrainers hebben veel meer gemeen dan je op het eerste zicht denkt. Daarom leggen we hier enkele lessen uit die ondernemers kunnen leren van trainers en omgekeerd.

Terug naar de basis

Als bedrijf wil je altijd zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Dit gaat meestal gepaard met herstructureringen, besparingen en ook uitbreidingen. Toch kan je als bedrijfsleider op een nog meer doortastende manier te werk gaan en dat is gemakkelijker dan dat je denkt. Stap af van het business jargon zoals “Keep you on your toes”, “Pull the plug” and “See eye to eye” en ga terug naar de basis. Door een overvloed aan Engelse termen zullen jouw werknemers het bos door de bomen niet meer zien en het samenspel zal minder goed verlopen. Hou het simpel, duidelijk en gestructureerd - dit is een boodschap die bedrijfsleiders echt wel kunnen leren van het voetbal.

Verlies het doel niet uit het oog

Gefocust blijven is zowel in de bedrijfswereld als bij voetbal een van de meeste elementaire zaken, zeker als je de weg naar jouw doel wilt vinden. Of het nu is om de bal de netten in te jagen of om een bepaalde verwezenlijking te bereiken, je moet altijd alert blijven. Omdat je het doel nooit alleen kan bereiken, moet de samenwerking van topkwaliteit zijn. Daarom is het van fundamenteel belang om als leidinggevende veel tijd vrij te maken om met jouw team te overleggen en hen te coachen zodat zij zichzelf kunnen overstijgen. Je mag jezelf als baas niet boven jouw werknemers plaatsen. Coachen en bijsturen is altijd toegestaan, maar je moet jouw spelers er ook op vertrouwen dat zij hun verantwoordelijkheden op de meest professionele en voortreffelijke manier zullen uitvoeren. Dat weten trainers Hans-Dieter Flick van Bayern München, Frank Lampard van Chelsea FC en Jürgen Klopp van Liverpool FC als geen ander. Zij coachte hun teams namelijk recentelijk nog naar overwinningen in de Bundesliga, Europa League en Champions League door op hun spelers en diens vakmanschap te vertrouwen. Dat een bedrijf runnen of een voetbalwedstrijd spelen een collectief gebeuren is, is ook iets dat werknemers zelf in het achterhoofd moeten houden. Telkens als je een stap of fase dichter bij het doel bent, is overleg met jouw collega’s aan te raden. Zo ben je zeker dat problemen die je kon vermijden, zoals het buitenspel in het voetbal, niet zullen opduiken.

Voetballers komen en gaan (en werknemers dus ook)

Voetballers die hun huidige club verlaten en zich bij een andere club aansluiten gebeurt elk jaar weer opnieuw. Dit kan zijn omwille van de grote transfersom die eraan verbonden is, omwille van het feit dat de speler niet meer zo vaak aan de bak komt als hij zelf wilt of omwille van het gebrek aan uitdagingen. Het is daarom ook absoluut geen schande als je naar een andere transfer of baan op zoek bent en daardoor een eventueel bod van jouw werkgever afslaat. Sta je aan het hoofd van een bedrijf of voetbalclub? Dan is het van groot belang om te weten te komen waarom jouw spelers het bedrijf of de club willen verlaten. Is het wegens de grote geldsom of zijn er andere factoren, zoals een negatieve cultuur, toxische sfeer of meningsverschillen, die meespelen?

Feedback is van enorm belang

Als leidinggevende zal je naar alle waarschijnlijkheid expert zijn op vlak van jouw bedrijf. Toch is het belangrijk om te luisteren naar jouw werknemers. Zij kunnen namelijk onontbeerlijke voorstellen hebben die kunnen bijdragen tot de groei van het bedrijf, maar als je die voorstellen naast je neerlegt, dan zal jij misschien wel verschillende grote opportuniteiten misslaan. Het is ook cruciaal om feedback van jouw consumenten in overweging te nemen. Zo is het bijwonen van een voetbalmatch enorm duur geworden de voorbije jaren en daar is veel kritiek op gekomen van de voetbalfans. Als je daar als bedrijfsleider en coach geen oor naar hebt, kan het voorvallen dat de fans het voetbal niet meer zullen steunen. Als baas van een bedrijf kan je je dit vast en zeker niet veroorloven aangezien er tegenwoordig veel concurrentie op de markt is en jouw consumenten gemakkelijker voor een van jouw concurrenten kunnen kiezen.

Op naar de volgende mijlpaal

Of je nu streeft naar een volgende overwinning op het voetbalveld of in de businesswereld - leiderschap, talent, samenspel en feedback zijn de vier meest essentiële factoren voor zowel voetbalcoaches als bedrijfsleiders.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.