Van niche naar marktleider: Volero groeit uit tot Europees vloerkledenspecialist

19 juni 2025 13:05

Van niche naar marktleider:  Volero groeit uit tot Europees vloerkledenspecialist

De Nederlandse webshop Volero.nl heeft zich in minder dan tien jaar tijd ontwikkeld van een niche-start-up tot marktleider in vloerkleden. Wat begon als een scherpe observatie van oprichter Joost van der Goot, groeide uit tot een miljoenenbedrijf met een ijzersterke positie in de Nederlandse markt én ambitieuze internationale plannen. Na succesvolle lanceringen in Duitsland, Polen en Frankrijk is Volero sinds afgelopen maandag ook actief op de Scandinavische markt, met de introductie van het merk in Zweden.

Het begin van Volero

Het fundament van Volero werd gelegd in januari 2017, met de oprichting van De Behangwinkelier. Wat begon als een online winkel gespecialiseerd in behang, groeide al snel uit tot De Woonwinkelier, een webshop met een breder assortiment aan woonaccessoires. Deze verbreding kwam voort uit een groeiende interesse in woningdecoratie in de volle breedte, maar één productcategorie bleef zich opvallend onderscheiden: vloerkleden. “We zagen dat vloerkleden keer op keer het bestverkochte product waren. Door daarop te focussen en alles van het assortiment tot de klantenservice – volledig om dat ene product heen te bouwen, hebben we onze niche gevonden,” aldus Joost van der Goot, founder van Volero.

Die focus leidde in 2019 tot een duidelijke herpositionering onder een nieuwe naam: Volero, hét e-commerceplatform gespecialiseerd in vloerkleden. De keuze voor specialisatie bleek een schot in de roos. Volero wist zich snel te onderscheiden en groeide uit tot dé marktleider in vloerkleden in Nederland. Met de opening van fysieke showrooms in Lekkerkerk (2019) en Amsterdam (2021) werd het merk ook offline tastbaar voor een breed publiek, waarmee Volero zijn positie op de Nederlandse markt verder wist te versterken.

De kracht van Volero

De kracht van Volero ligt in die bewuste keuze voor specialisatie. Waar veel woonwebshops een breed assortiment aanbieden, besloot Volero zich volledig te richten op één productcategorie. “We doen één ding – vloerkleden – en dat doen we beter dan wie dan ook,” aldus Joost van der Goot. Met meer dan 5.000 producten en ruim 200 collecties biedt Volero een ongeëvenaard aanbod in stijlen, maten, materialen en prijsklassen.

Een belangrijk onderscheidend element is het interne ontwerpteam van Volero. Het bedrijf ontwikkelt de collecties zelf, waarbij vakmanschap en creativiteit samenkomen. “Door onze eigen ontwerpen kunnen we klanten steeds iets nieuws en onderscheidends bieden,” zegt Van der Goot. “Hiervoor reizen wij de hele wereld over, op zoek naar de beste leveranciers, de nieuwste interieurtrends en inspiratie uit verschillende culturen. Alles om ervoor te zorgen dat we onze klanten iets bijzonders kunnen blijven bieden.” Ook in het inkoopproces kiest Volero voor een directe aanpak. “Omdat we rechtstreeks bij de producent inkopen, vermijden we tussenpartijen. Zo houden we grip op kwaliteit en productie, én profiteren we van scherpere inkoopprijzen. Die voordelen geven we graag door aan onze klanten.”

Die creatieve kracht wordt gedragen door een logistiek proces dat volledig is afgestemd op één product: vloerkleden. Alle processen, van opslag tot verzending, zijn ingericht op efficiëntie en schaalbaarheid, specifiek voor dit type product. “Tien vloerkleden per dag versturen is eenvoudig, maar wij verwerken er dagelijks tussen de 1.500 en 3.000. Dat vraagt om een volledig geoptimaliseerd systeem,” aldus Van der Goot. Door deze specialistische aanpak kan Volero niet alleen snel leveren en grote volumes aan, maar blijft het ook consistent in kwaliteit en service. De logistieke organisatie is zo ingericht dat het moeiteloos meebeweegt met groei. Juist die wendbaarheid maakt Volero klaar voor de toekomst.

Europese ambities

Na het veroveren van de Nederlandse markt – met inmiddels een marktaandeel van 60% in de online verkoop van vloerkleden – richt Volero zich vol overtuiging op internationale groei. In januari 2022 werd de eerste stap gezet met de succesvolle lancering van Volero.de in Duitsland. Om de groeiende logistieke vraag te ondersteunen, volgde in september een extra magazijn. In november 2024 breidde Volero verder uit naar Oost-Europa met de introductie van Volero.pl in Polen. Kort daarna werd ook de Franse markt aangeboord via Volero.fr. De uitbreiding resulteerde niet alleen in meer verkopen dan ooit tevoren, maar ook in een stijgende bestelwaarde in de fysieke showrooms. Inmiddels heeft Volero de volgende stap gezet: met de lancering in Zweden is het merk nu ook actief op de Scandinavische markt.

De ambitie is duidelijk: Volero wil uitgroeien tot de grootste vloerkledenspecialist van Europa. Met een schaalbare logistieke infrastructuur, een scherpe focus op klantbeleving en een sterk gevoel voor trends, technologie en vakmanschap, is de organisatie klaar om die ambitie waar te maken. “We zijn pas net begonnen en barsten van de energie om Europa te veroveren.” Met een slimme combinatie van vakmanschap en technologie werkt het team dagelijks aan een optimaal online aankoopproces.

 “Een vloerkleed is bij ons geen bijzaak, maar het hart van het interieur,” zegt oprichter Joost van der Goot. “We willen mensen in heel Europa inspireren en helpen om van hun huis écht een thuis te maken. Volero: Makes you feel at home – dat is niet alleen onze missie, maar ook de rode draad in alles wat we doen en uitstralen.”

Foto: Joost van der Groot, founder van Volero

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.