“Toptrucks, zeker qua prestaties en TCO2!”

25 september 2017 10:14

“Toptrucks, zeker qua prestaties en TCO2!”

truck ivecoKoploper in aardgastechnologie, een lage kilometerkostprijs, geluidsarm en weinig uitstoot van schadelijke stoffen, ruim voldoende trekkracht, veel comfort voor de chauffeur… Wie denkt er nu meteen aan Iveco?

Gerard Smelik kent de truckwereld als zijn broekzak. Voorheen was hij directeur aftersales bij een grote truckdealergroep, een multimerkendealer; sinds begin van dit jaar is hij vestigingsmanager Iveco Schouten Amsterdam en eindverantwoordelijk voor sales en aftersales. “Natuurlijk wist ik dat de Iveco-modellen kwalitatief goed zijn, maar zelfs ik was verrast toen onlangs de Iveco Stralis in de Top 3 zat bij een test met alle truckmerken, die een testparcours reden met 38 ton treingewicht. Qua brandstofverbruik was hij zelfs de beste. Het actuele model in de 500 pk-klasse kan zich moeiteloos meten met de marktleiders.” Smelik vindt het dan ook jammer, dat Iveco vaak nog ondergewaardeerd wordt. “Iveco heeft toptrucks, zeker qua prestaties en TCO2!”

Bestel- en vrachtwagens, touringcars en stadsbussen

De Schouten Groep omvat onder andere een tiental dealervestigingen met Iveco-bestel- en vrachtwagens, bussen plus de lijn van de Fiat Professional bestelwagens. Daarnaast behoren Rolande tankstations voor LNG/CNG tot de Schouten groep. “Iveco Schouten is drie jaar geleden gestart in Amsterdam. We timmeren volop aan de weg met een uitgebreide service voor de totale range: Daily, Eurocargo, Trakker en Stralis. Daarnaast zijn we steunpunt voor de bussen. De komende maanden gaan we 68 Euro 6-streekbussen bedrijfsklaar maken, die zullen rijden in de regio Groot Haarlem.” Iveco Schouten Amsterdam heeft nu achttien medewerkers, onder wie elf monteurs. “We zijn druk bezig met de werving van nog meer goede medewerkers en vooral monteurs!”

Alternatieve brandstoffen

Iveco Schouten is specialist in bedrijfswagens en vrachtwagens met het milieuvriendelijke aardgas als brandstof: CNG (gecomprimeerd aardgas) voornamelijk voor kleinere bestelwagens en huisvuilwagens en LNG (vloeibaar aardgas) vooral voor internationaal transport met trekker-opleggercombinaties. “In de Europese transportpolitiek is aardgas belangrijk”, zegt Smelik. “De ontwikkeling van aardgas heeft in de transportsector dan ook een grote vlucht genomen. Schouten en dochteronderneming Rolande LNG hebben in de ontwikkeling van de gasvoertuigen en de tankstations een grote bijdrage geleverd. Er is dus veel kennis en ervaring in huis. Iveco is de grootste producent van aardgasmotoren ter wereld. De IVECO Stralis op vloeibaar aardgas of vloeibaar biogas loopt voorop in aardgastechnologie en heeft een actieradius van zo’n vijftienhonderd kilometer. Een aardgastruck is vooral stiller, belangrijk voor binnenstedelijk en nachtelijk vervoer. De aardgastruck is Piek-gecertificeerd. Dit is het eerste merk dat een vrachtwagen kan leveren met een LNG-systeem dat af-fabriek wordt gemonteerd. Maar ook in andere alternatieve brandstoffen (hybride, volledig elektrisch) zijn we sterk.”

Smelik wil de aandacht echter niet alleen vestigen op brandstofverbruik. “Iedere ondernemer weet dat het gaat om TCO. Wij vatten het samen: laag verbruik, lage emissie en lage Total Cost of Ownership = lage TCO2.” Toch realiseert ook Gerard Smelik zich dat vaak de emotie de doorslag geeft en Iveco dan nog tegen een achterhaald imago strijdt. “Als ratio en werkgelijke TCO2 de doorslag zouden geven, dan zou de keuze eerder op een Iveco bedrijfswagen vallen!”

www.ivecoschouten.nl

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.