Tips om je product succesvol te lanceren

16 augustus 2022 11:43

Tips om je product succesvol te lanceren

Je hebt een tijd lang hard gewerkt om je product te ontwikkelen. Eindelijk is het dan zover je bent klaar om het te lanceren. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Met een goede planning, de juiste tools en ambassadeurs kun je je product of dienst in de kijker spelen bij je doelgroep. Hoe je dat aanpakt, lees je hier.

Planning

Om je product succesvol te lanceren is een goede planning essentieel. Maak een tijdlijn waar je belangrijkste mijlpalen in opneemt. De volgende onderdelen heb je nodig in je planning:

  • De datum waarop je partners en wederverkopers informeert.
  • De datum waarop je het promotiemateriaal verstuurt.
  • De dag dat je begint met reclame maken
  • De datum van de lancering, de dag waarop het product gekocht kan worden.
  • De dag waarop de reclamecampagne eindigt.
  • Het moment waarop het bedrijf klaar staat om vragen te beantwoorden.

Persbericht

Het is verstandig om een tijdje van te voren een persbericht uit te sturen. Je kunt een persbericht schrijven en dit sturen naar verschillende media. Zorg ervoor dat je een paar innovaties bespreekt en mensen nieuwsgierig maakt. Daarnaast is het belangrijk dat je de belangrijkste informatie bovenaan zet en verder in het bericht de details.

Zoek ambassadeurs

Stuur je product ook naar influencers, vaste klanten of mensen die reviews schrijven. Zorg ervoor dat deze mensen je product testen en er overschrijven. In ruil voor een review krijgen zij immers een gratis product. Een persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is invloedrijker en goedkoper dan het plaatsen van een advertentie.

Animatiefilm

Om te zorgen dat je doelgroep je product goed begrijpt is het belangrijk om het te ondersteunen met beeld. Daarom kun je een animatiefimpje laten maken. Zo ziet je doelgroep binnen een paar tellen hoe je product precies werkt. Het animatiefilmpje kun je ook gebruiken als promotiemateriaal. Gebruik het op je website, op je YouTube of social media kanalen. 

Productpresentaties

Ga je je product lanceren, dan is het tijd om het aan de wereld te laten zien. Laat het aan iedereen zien die geïnteresseerd is. Via een demo, een download of een productvideo. Ga naar beurzen en bezoek bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn. Benadruk vooral wat het product een bedrijf oplevert. 

Verras je doelgroep

Een goede manier om je product onder de aandacht te brengen is door je doelgroep te verrassen met een reclamestunt. Maak een grappige video waarin je een hoge korting weggeeft of bedenk iets anders dat opvalt. Zorg ervoor dat je verrassing aansluit bij de doelgroep en de propositie van je product.

Bied de allerbeste klantenservice

Zorg dat je altijd klaar staat voor je klanten en dat ze je altijd kunnen bereiken als ze vragen of klachten hebben. Reageer zo snel mogelijk. Niets is zo vervelend als dagenlang op antwoord moeten wachten. Instrueer je helpdeskmedewerkers welke vragen ze mogelijk kunnen krijgen zodat ze zich goed voor kunnen bereiken. 

Verwacht niet veel

Het kan best een tijdje duren voordat je product echt slaat. Verwacht dus niet dat je binnen een paar weken binnenloopt, dan kan het alleen maar tegenvallen. De lanceerdatum is de officiële dag dat jouw product te koop is. Het is niet de eerste dag dat je tonnen op je bankrekening kunt bijschrijven. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.