Aanleiding: Te weinig aandacht voor duurzaamheid in nieuwe kerndoelen, vinden docenten | de Volkskrant
In de nieuwe onderwijs kerndoelen is te weinig aandacht voor duurzaamheid. Dit zeggen docenten en vakorganisaties naar aanleiding van de actualisatie van die kerndoelen door SLO, het landelijke expertisecentrum voor het curriculum. Hoewel de kerndoelen ontwikkeling laten zien, signaleert het onderwijsveld een gebrekkige verankering van duurzaamheid en bredere maatschappelijke waarden. Het is aan de Tweede Kamer om in het debat over de Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen duurzaamheid in het onderwijs opnieuw op de agenda te zetten.
Hoewel duurzaamheid als term voorkomt in de nieuwe kerndoelen, ontbreekt een duidelijke visie hoe dit structureel te borgen in het curriculum. Hierdoor bestaat het risico dat duurzaamheid een bijvak wordt, in plaats van een cruciale bouwsteen waarmee studenten zich voorbereiden op het werken aan grote maatschappelijke opgaven.
Business- en economieonderwijs heeft groot maatschappelijk potentieel
Door een menswaardige visie te borgen in het business- en economieonderwijs beseffen studenten dat economische keuzes altijd maatschappelijke gevolgen hebben. Zo leren zij dat ze met hun werk en manier van samenwerken kunnen bijdragen aan de bloei van de samenleving. Bijvoorbeeld door in hun onderneming duurzaam te produceren of verantwoorde producten te verkopen. Wij roepen de politiek op oog te hebben voor de grote potentiële maatschappelijk waarde van de economie en de kerndoelen in het onderwijs hierop af te stemmen.
Als dit niet gebeurt, riskeren we dat huidige en toekomstige studenten onvoldoende zijn voorbereid op de uitdagingen waar Nederland en de wereld voor staan, van ongelijkheid en bestaansonzekerheid tot klimaat en natuurverlies. Dit draagt niet bij aan het bouwen van een menswaardige en toekomstbestendige economie.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.