Stickers als effectief marketingmiddel voor kleine ondernemers
22 juli 2025 12:25
Wanneer je je als kleine ondernemer op de markt gaat profileren, dan krijg je doorgaans met veel uitdagingen te maken. Je hebt namelijk minder te investeren dan ‘grote’ ondernemingen en daarom is het soms lastig om je plekje als speler binnen de branche te verwerven. Ook wanneer het gaat om marketing, want grotere bedrijven kunnen veel meer investeren in advertenties en andere reclamevormen. Daarom is het als kleine ondernemer belangrijk om slim te handelen en daarvoor kun je originele marketingmiddelen gebruiken zoals stickers. Maar wat is goed om te weten over stickers als effectief marketingmiddel? In dit artikel vertellen we je daar alles over, zodat je als kleine ondernemer je flink kan profileren tegen een scherpe prijs.
De voordelen van stickers als marketingmiddel
Stickers maken brengt verschillende voordelen met zich mee. Maar waarom is het dan een zeer effectief marketingmiddel? In het eerste gedeelte van dit artikel bespreken we kort de belangrijkste voordelen.
Creatief aan de slag
In de inleiding gaven we al even aan dat je als kleine ondernemer zeer ver kan komen met creativiteit. Een van de voordelen van stickers is dat je er veel kanten mee op kunt. Je kunt bijvoorbeeld in de eerste plaats slim gebruikmaken van de kleurenpsychologie. Bepaalde kleuren hebben namelijk een effect op het menselijke brein. Zo is onder meer bekend dat de kleur blauw betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt. Dat is ook een van de redenen dat de Belastingdienst deze kleur voor hun enveloppen gebruikt. En met een kleur als oranje kun je gemakkelijker de aandacht trekken in een ruime omgeving. Naast kleuren, kun je met stickers ook op een andere manier creatief zijn. Denk aan korte slogans die humoristisch van aard zijn, creatieve vormen en ga zo maar verder.
Stille reclame
Een ander belangrijk voordeel van stickers als marketingmiddel: het is een ideale manier om stille reclame te maken. Wanneer je leuke stickers hebt, dan is de kans groot dat de ontvangers deze op verschillende plaatsen plakken. Denk aan deuren, muren, attributen en ga zo maar verder. Met als voordeel dat je op een ‘stille’ manier veel naamsbekendheid opbouwt. Hoe vaker mensen je stickers zien, hoe groter de kans dat ze je herinneren en uiteindelijk besluiten om eens een bezoekje aan je website, winkel of andere plaats te brengen. Erg handig natuurlijk!
Goedkoop
Als kleine ondernemer heb je, zoals eerder in dit artikel aangegeven, doorgaans niet een ruim budget voor adverteren ter beschikking. Je kunt bijvoorbeeld niet een extern marketingbedrijf inhuren of dure advertentieruimte in kranten of grote websites inkopen. Daarom passen stickers ideaal bij een klein budget. Je kunt grote aantallen voor goedkope prijzen laten maken. En doorgaans geldt: hoe meer je er koopt, hoe goedkoper ze per stuk zijn.
Hoe kun je ze slim inzetten?
Je weet nu wat de voordelen van stickers als marketingmiddel zijn. Dan blijft er echter nog een belangrijke vraag over: hoe kun je de stickers dan slim inzetten? We zullen enkele effectieve middelen kort bespreken.
Guerrillamarketing
Om de term guerrillamarketing even kort en simpel uit te leggen: met originele marketingstrategieën en beperkte middelen veel effect creëren. Stickers lenen zich bij uitstek voor deze marketingvorm. Je kunt de stickers op bijzondere plaatsen plakken, zodat ze direct opvallen. Ook is het goed om originele teksten op de stickers te zetten die direct in het oog springen. Let wel: zorg er wel voor dat je je aan de wetgeving houdt, want je mag uiteraard niet overal zomaar sticker plakken. Vraag dus eerst om toestemming.
Stickers uitdelen
Een andere manier om ze slim in te zetten: stickers als een giveaway-product. Vooral wanneer je als kleine ondernemer bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten gaat, dan kan het leuk zijn om die stickers weg te geven aan mensen waarmee je in gesprek raakt. Of als je op een beurs staat, dan kun je ze ergens op een tafel leggen zodat mensen ze gratis kunnen pakken. Is je bedrijf vooral lokaal actief, bijvoorbeeld als horeca-ondernemer, dan kan je de stickers ook uitdelen en op die manier een gesprek aangaan met potentiële klanten.
Voor verpakkingen
Wanneer je producten verkoopt, bijvoorbeeld via een webshop of fysiek, dan kan je met je stickers ook veel moois doen. Zo kun je stickers bijvoorbeeld op je verpakkingen zetten. Daarmee straal je autoriteit uit en het genereert ook direct meer naamsbekendheid.
Conclusie
Als kleine ondernemer moet je creatief denken om je te profileren binnen je branche. Zeker wanneer het gaat om marketing, want je hebt doorgaans minder budget dan grote bedrijven. Gelukkig lukt dit zeker met mooie stickers en we hebben in dit artikel uitgelegd hoe dit zit. Succes!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.