Sterke groei Global Talk; rol tolk in samenleving neemt toe
6 april 2023 09:38
Global Talk, marktleider in tolkdiensten in Nederland laat een sterke groei zien. In 2022 steeg het aantal geleverde tolkdiensten met 45,6% naar 720.000. Daarmee realiseerde het een omzetgroei van 27,4% naar € 49,8 miljoen. Een klein deel van deze geconsolideerde omzet is afkomstig van Global Talk Zweden en België, waar het sinds 2019 actief is. Dit is te lezen in het vandaag gepubliceerde jaarverslag.
Veruit de meest gebruikte inzet van een tolk in 2022 was telefonisch, 651.000 keer (groei van 48,9%) gevolgd door de inzet op locatie, 62.000 keer (groei van 23,5%). Een daling is te zien bij de inzet per video, 7.000 keer (-39,2%). Dit is te verklaren doordat na een jaar van verschillende lockdowns de wereld weer openging er weer meer op locatie kon worden getolkt. Opvallend is ook de verschuiving in de manier waarop een tolk wordt aangevraagd. In 2022 was daarin een stijging te zien van 18,1% bij de online aanvragen ten koste van telefonische aanvragen waardoor inmiddels al 49,1% van de tolkdiensten online wordt aangevraagd.
Naast het behoud van vertrouwde klanten werden in 2022 ook een aantal nieuwe klanten verwelkomd. Academische ziekenhuizen zoals UMC Groningen en het Radboudumc uit Nijmegen en een aantal grote gemeenten zoals Utrecht en Den Haag kozen opnieuw voor Global Talk. Daarnaast werden contracten gesloten met een aantal grote rijksoverheidsklanten.
Astrid van Rossum, CEO Global Talk: “We zijn trots op de groei die we in 2022 hebben doorgemaakt. De rol van tolken in onze samenleving neemt steeds meer toe. Ze zijn onmisbaar. We leveren daar graag onze bijdrage aan.”
Tolken en cultuurspecialisten werken via Global Talk op locatie, per video of telefoon. Ze worden zowel ingezet in de publieke sector zoals gemeenten, ministeries, ziekenhuizen en justitie als bij bedrijven en op internationale congressen.
Global Talk levert naast tolkdiensten ook customized services. Zoals de apps die Global Talk samen met opdrachtgevers in verschillende landen heeft ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is de meertalige communicatie-app voor de Vlaamse zorg. Met deze app kan de hulpverlener, in 12 talen, de eerste hulpvragen aan zijn patiënt stellen. Of de Ambulance Tolken app in Nederland waarmee ambulancemedewerkers in staat zijn om met één druk op de knop, binnen één minuut een tolk bij te schakelen, zonder tussenkomst van een callcenter.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.