Snelheid en kwaliteit blijken vaak heel betaalbaar

5 december 2016 10:35

Snelheid en kwaliteit blijken vaak heel betaalbaar

Niels Landaal startte zijn Pressto in 2006 in een branche die flink geraakt zou worden door de crisis. Het leek er dan ook op dat het een overlevingsstrijd zou worden. Maar dat pakte anders uit, Pressto groeide en blijft dat doen.

Directeur Niels Landaal heeft het nodige te vieren. Allereerst een tienjarig jubileum, onder andere doordat hij zijn bedrijf door de ‘perfect storm’ loodste die de grafische sector teisterde. Naar zijn inschatting is zeker zestig procent van de grafische bedrijven door de crisis onderuitgegaan. “En” vult Niels daarop aan, “nog steeds vallen er bedrijven om. De krimp is dus nog altijd niet afgelopen.” Hij heeft een scherp oog op de branche, want werkt met zeer veel verschillende drukkerijen samen. Van bloei blijkt voor de sector dus vooralsnog geen sprake te zijn, hoewel dat voor Pressto juist wel geldt. Daarnaast is Pressto op het moment van publicatie van dit artikel net verhuisd naar de Koningsweg 22-22a in Soest. “Op dit nieuwe adres, ‘de Ambachtshal’, is weer de ruimte om te groeien en die verwacht ik de komende jaren wel nodig te hebben.”

Groei tegen de trend in

Hoe groei je in een sector die krimpt? Niels glimlacht, hij heeft altijd geïnvesteerd in zijn netwerk van grafische bedrijven en kan zijn klanten zodoende écht ontzorgen. Dat sluit ook aan bij de trend die je in de klantbehoeften ziet, namelijk bij één aanspreekpunt je wensen kenbaar maken om die vervolgens keurig netjes ingevuld te krijgen. Daarbij helpt de brede waaier aan diensten waar Pressto in kan voorzien: huisstijl drukwerk, flyers, brochures, Pr-materiaal voor events, zoals banieren, posters, polsbandjes en lanyards. Maar bijvoorbeeld ook Point of Sale materiaal en zogenaamde specials, zoals USB sticks met je bedrijfsnaam en bedrukte kleding. Je kunt het zo gek niet bedenken, zegt Niels. “Alles wat bedrukt kan worden komt voorbij. Wij hoeven eigenlijk nooit ‘nee’ te verkopen op de vraag naar drukwerk of andere grafische producties. Dat heeft ons tevreden en loyale klanten én continue groei gebracht.”

“Ik voorzie dat we in de toekomst grote print-fabrieken gaan krijgen die niets anders doen dan produceren”

Maar er zitten meer kanten aan de zakelijke voorspoed van Pressto. “Wat wij voor onze klant doen is organiseren dat kwalitatief goed drukwerk tegen een aantrekkelijke prijs snel geleverd wordt op het door de klant gevraagde adres of adressen. Als grafisch intermediair bureau selecteren wij een drukker die de opdracht goed en snel kan uitvoeren én dat ook nog voor een mooie prijs. Wij hebben een groot netwerk en onze klanten profiteren zodoende van het principe ‘massa is kassa’. Wij kunnen met andere woorden een prijsvoordeel bedingen dat klanten zelf niet krijgen.” Niet dat het alleen om prijs gaat, onze service bestaat tenslotte uit het ontzorgen van onze klanten.”

Mijn klanten profiteren van het principe ‘massa is kassa’

Waarmaken wat er is afgesproken met de klant, daar draait het allemaal om. “Wij werken heel veel voor de evenementen- en entertainmentbranche, voor klanten als de NOS, Talpa, RTL en 538 en voor evenementen zoals Vrienden van Amstel Live en Groots met een zachte G. Wat voor deze klanten nog in extra sterke mate geldt, geldt ook voor veel andere klanten: als een zending drukwerk te laat wordt afgeleverd, al is het maar één dag, dan is het drukwerk daarmee irrelevant geworden. Een dag na een evenement heb je immers niet veel meer aan promotiemateriaal dat daarvoor bestemd was.” Als het moet kan het dan ook extreem snel. “Drukwerk binnen drie dagen leveren is geen uitzondering. En soms als het moet zelfs in één dag. Er moet soms een weekend voor doorgewerkt worden, en één keer moest voor een klant zelfs ‘s nachts doorgewerkt worden, maar we zetten in samenwerking met onze partners alles op alles om de klant te geven wat hij wil.”

Kwaliteitsservice wordt alleen maar belangrijker

Daarnaast staat Pressto klanten ook terzijde met advies. “Wij kunnen in de ontwerpfase of over zaken als leveringsspecificaties advies geven. Daarbij richten wij ons op een haalbaar resultaat voor onze klant. Het moet realiseerbaar zijn, aan hemelbestormende ontwerpen heb je uiteindelijk niets.” Dat meedenken is een belangrijke meerwaarde van Pressto en zal alleen maar belangrijker worden, denkt hij. “Ik voorzie dat we in de toekomst grote printfabrieken gaan krijgen die niets anders doen dan produceren. In Engeland zie je dat al gebeuren. De toekomst biedt echte serviceverleners dus volop kansen, want klanten willen graag een ontzorgende dienstverlener die voor het gevraagde product een scherpe prijs regelt, het productieproces begeleidt en ervoor zorgt dat drukwerk of andere grafische producties op tijd op de gevraagde adressen worden geleverd.”

Onafhankelijkheid van Pressto’s dienstverlening is bovendien ook een borg voor topservice. “Wij zijn niet gebonden aan een drukkerij, maar gaan elke keer opnieuw binnen ons netwerk op zoek naar een goede deal voor onze klant.” In de toekomst gebeurt dat wat Niels betreft ook meer in Amersfoort en omgeving. “We bedienen klanten uit het hele land, hebben zelfs klanten in het buitenland maar hebben ook nog volop groeiruimte in deze regio.” Hij hoopt daarom dat zijn klanten loslippig blijven. “Ik doe vrijwel niets aan acquisitie, klanten zijn onze mond-tot-mond ambassadeurs. Ik hoop dat de potentiële klanten in deze regio daarom goed luisteren.”

Pressto BV

www.pressto.nl 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.